23948sdkhjf

- Jeg kunne ikke forstå, de kunne få hele bilen hjem, men ingen skilte til den

På dette års transportmesse i Herning fik vognmand Christian Soleen overrakt nøglerne til sin nye Scania R770 V8. Men nøglerne blev hurtigt givet videre til den heldige chauffør, Stefan Pedersen, der til daglig skal køre den nye gejlede forvogn med hænger.

Christian Soleen holder til i Karise og har fem biler, hvor han selv kører den ene. Vognmanden er 32 år, og inden han startede op som vognmand, kørte han som chauffør for Jakob Pedersen i Lundby i 10 år.

De fem biler fra Karise kører primært korn for DLG. Der står Scania på alle fem biler, og Christian Soleen holder af at gejle sine biler og udstyre dem med alt det, chaufførerne har brug for i ugen, hvor de ligger ude.

Den nyeste bil i vognparken har 770 heste, den har lys og lamper og alt i udstyr. I kabinen har chauffør Stefan Pedersen valgt at få sat et bord ind, hvor der sædvanligvis er en seng. Det samme har Christian Soleen i sin bil, og det fungerer godt. Kabinen er betrukket med brunt læder og brunt ruskind og instrumenteringsflader er holdt i samme brune nuance. Alle instrumentarme og betjeningsknapper har været en tur i Frankrig og blive ”dypmalet”, så de har fået et helt specielt ”træ-look”.

Der er kælet for hver en detalje i det nye træk. Forvognen, det indvendige af førerhuset og opbygningen. Men hvorfor gøre så meget ud af det indvendige, når der alligevel ikke er nogen – udover chaufføren selv – der skal tilbringe tid der? Det spørgsmål får Christian Soleen og Stefan Pedersen, da Lastbil Magasinet møder dem til en snak i det nye førerhus.

- Fordi det er hyggeligt. Man bruger så mange timer i sin lastbil, man bor der hele ugen, og så skal det være rart og fint. Vi har fået sat bord i herinde, for det fungerer bare godt, når man har et sted at sidde og spise sin aftensmad eller sidde og arbejde om aftenen. Så er der plads til papirer og den slags. Bordet kan slås ned, og så er der faktisk også en seng der. Ellers er der køje lige oven over os, siger Christian Soleen og peger op over vores hoveder, hvor en seng – med et tryk på en dypmalet knap – pludselig kommer til syne.

- Det er hygge. Der glæder jeg mig til at sove, siger Stefan Pedersen med et stort smil.

Surprise surprise!

Det kom som en overraskelse for den 30-årige chauffør, at den nye bil han fik, var med 770 heste. For vognmanden havde fortalt ham, at han ville få en 660’er.

- Da Stefan (Pedersen red.) skulle ud at se bilen, fik vi dem til at pille 770’er skiltet af, så han ikke opdagede det. Og så sagde vi til ham, at Scania ikke kunne få de skilte hjem på grund af produktionsproblemer, forklarer Christian Soleen med et smil. Ved siden af ham i førerhuset sidder Stefan Pedersen og er ét stort smil.

- Jeg kunne ikke forstå, de kunne få hele bilen hjem, men ingen skilte til den. Det lød helt vanvittigt, men jeg måtte jo tro på det. Til sidst kunne Christian (Soleen red.) jo ikke holde mund længere, så jeg har vidst i noget tid, at bilen var en 770’er, siger Stefan Pedersen.

På siderne af førerhuset har Stefan Pedersen valgt to motiver, der har at gøre med den kørsel, han som chauffør hos Christian Soleen har mest af. Kørsel af korn. På venstre side er et maleri af en mejetærsker i gang med at høste korn og på højre side er et maleri af en mark, hvorpå der står en ældre forvogn-hænger.

Også i førerhuset er der en hyldest til landbruget. På bagvæggen står der, guld på brunt, ”No Farmers No Food” i en ”Scania-Vabis-cirkel” hvor der også er broderet en ”guld-gren” af korn ind i cirklen.

- Vi er glade for resultatet. Vi har ventet næsten et år på bilen, så det er fedt endelig at få nøglerne. Den er blevet lige, som vi gerne ville have den. Det er vildt at se, hvor mange, der går hen og kigger på bilen og tager billeder og står og snakker om den. Den kan vi vist godt være stolte af, siger Christian Soleen.

Den nye Scania R770 V8 med Christian Soleens navn på fronten af taget og Stefan Pedersen bag rattet kører til Nordic Trophy i Mantorp i begyndelsen af oktober. Først derefter kommer bilen i drift.

Lakering og staffering har Nørre Snede autolak stået for, plysning og indretning er FL Buurs værk, og opbygning står Skelhøje Vognfabrik og Scania i Vojens bag.

Bonusinfo:

Model: R 770 B6x2NB

Førerhus: CR20H

Motor: DC16 V8

Gearkasse: GRSO926R

Bagtøj: R885

Udveksling: 3,42

Akselafstand: 4150

Affjedring: Luft

Bremser: Skive

Dæk: A1: 385/65R 22,5 A2: 315/80R22,5 A3: 315/70R22,5

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.079