23948sdkhjf

JH Transport får sin første hybrid

JH Transport og Logistik A/S i Brøndby fik i går leveret sin første hybridlastbil. Den er opbygget med en kasse fra Schmitz Cargobull, en lift fra Zepro og et køleanlæg fra Thermo King Cryo. Alle dele, incl. Scania-chassiset har undergået den hollandske PIEK-certificering, der støtter udviklingen af støjsvage distributionsmåder.

»Målet er, at få lov til at komme tidligere ind til byen og levere varer, således at vi kan være ude, når de øvrige trafikanter skal ind i byen og dermed undgå myldretrafik og forsinkelser,« fortæller adm. direktør Jan Hansen.

JH Transport og Rema 1000 er i dialog med Københavns Kommune om tilladelse til distribution i nattetimer og håber, den snart falder på plads. Ligesom mange andre byer har også København miljørestriktioner for vareleveringer, og mange steder må man først levere varer efter kl. 7 om morgenen.

Hybridlastbilen er en Scania P 320 LB4x2 med en almindelig 320 hk 9 liters forbrændingsmotor med SCR-teknik, hvorpå der er monteret en hybriddel. Den afbremses ved at drive en generator (elektrisk maskine med dobbeltfunktion), der er monteret mellem motor og gearkasse. Strømmen lagres i et hurtigt opladeligt batteri, som derefter kan drive den elektriske maskine, der nu anvendes som el-motor i stedet for generator. Hybridbilen kan således genanvende bremseenergien til fremdrift og kan køre på ren el-drift over afstande på op til 2 km.

Chaufføren kan på hybridlastbilen f.eks. 300 meter før aflæsningsstedet slå drivkraften over på ren el-drift, læsse af og derefter køre derfra på ren el-drift. Efter 300 meter kan han så koble tilbage på forbrændingsmotoren.

Scanias hybridlastbil reducerer brændstofforbruget med anslået 18 procent.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234