Scania

25. februar 2020 - 01:43

App linkNu på Google Play

Lidl ruller ud på biogas i Storkøbenhavn

25. februar 2020 - 01:43

Dagligvarekæden Lidl har sat to Scania biogaslastbiler i drift i Storkøbenhavn for at reducere klima- og miljøbelastningen fra distributionen af dagligvarer. Bilerne skal køre på komprimeret biogas, hvorved CO2-udslippet reduceres markant. Ligeledes reduceres partikeludslippet takket være den markant renere forbrænding i de støjsvage gasmotorer. Endelig bidrager en ny type køleaggregat til endnu bedre klima- og miljøegenskaber på distributionsbilerne.

 

De to vognmandsfirmaer DMT Transport i Karlslunde og Søholt Transport i Silkeborg fik forleden hver leveret en Scania P 340 distributionslastbil til kørsel med dagligvarer for Lidl i Storkøbenhavn. De skal køre fast for Lidl, der dermed fortsætter den klimastrategi, som Lidl tog hul på allerede for fem år siden med levering af den første gaslastbil.

»Som landsdækkende dagligvarekæde udfører vi hver dag et stort antal transporter fra vores logistikcentre i hhv. Kolding og Køge til vores i alt 125 butikker over hele Danmark. Det skal vi gøre så effektivt og miljørigtigt som muligt, og her passer biogaslastbiler rigtig godt til vores transporter i tæt bebyggede områder,« fortæller Lidls logistikchef, Allan Nielsen.

 

»Vi er i starten af en omstillingsproces mod fuldstændige bæredygtige transporter. Vi disponerer dagligt ca. 50 køretøjer fordelt på trækker-/trailere over de længere distancer og forvogne over de kortere distancer. Her vurderer vi, at biogaslastbiler i øjeblikket er den mest bæredygtige løsning i forhold til reduktion af CO2-og partikeludslip, brændstoføkonomi og driftssikkerhed til distribution i byerne, og her passer Scanias nye gaslastbiler perfekt,« siger han.

De to Scania P 340, som Lidls to vognmænd DMT Transport og Søholt Transport indsætter i Storkøbenhavn, er opbygget helt ens. De tre-akslede biler er forsynet med 24-pallers kølekasser og lift samt avancerede Thermo King CryoTech køleaggregater, der anvender flydende CO2 som kølemedie. Dermed undgås yderligere miljøbelastning fra en separat motor til køleaggregatet, hvilket igen bidrager til lavere miljøbelastning og mindre støj.

Læst i alt:

684 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger