23948sdkhjf

Ny anlægsserie fra Scania

Mandag aften i Södertälje løftede Scania sløret for en ny serie af anlægslastbiler, som skal styrke den svenske lastbilproducent i det krævende segment af kunder i bygge- og anlægsbranchen.

XT er overskriften på den nye serie – eller rettere koncept. XT er nemlig en model, der kan vælges til alle P-, G-, R- og S-versioner af førerhuse, uanset motorvariant.

Fundamentet for Scania XT er en meget robust, forstærket kofanger med et fremspring på 150 millimeter forrest på førerhusfronten. Den tilfører køretøjet en markant fremtoning, som både signalerer styrke og robusthed. Derudover kan de kunder, som beslutter sig for Scania XT, vælge mellem forskellige nationale pakker med interiør- og eksteriørudstyr.

Bygget til et hårdt liv

Kofangeren sikrer en indgangsvinkel på omkring 25 grader afhængigt af den konfiguration, der vælges i forbindelse med dæk og chassis. Kombineret med en beskyttelsesplade og beskyttelsesgitter til forlygterne har XT-versionen en særligt robust front, som nemt klarer ethvert ret kraftigt stød eller sammenstød med genstande, uden at den underliggende struktur beskadiges.

I midten forefindes en nemt tilgængelig bugseringsbolt, som er klassificeret til 40 ton, hvilket er belejligt, hvis køretøjet skal trække noget ud eller får behov for assistance, når det er læsset.

En Scania XT kan byde på alt lige fra de nye generationer med V8- eller 9-liters motorer, som Scania præsenterede for nylig, til de brændstoføkonomiske 13-liters motorer med tre forskellige ydelser, som Scania introducerede sidste år (og som fik nyt følgeskab i forsommeren i form af en 370 hestekræfters version med Miller-knast og SCR for efterbehandling af udstødningsgasser).

To unikke XT-udstyrspakker kan føjes til det grundlæggende design: En eksteriør- og en interiørpakke (der kan være nationale forskelle i pakkernes indhold). Eksteriørpakken omfatter sidespejle i en ekstra solid udførelse, en udvendig solskærm og ekstra, planmonterede lygter i tag.

Interiørpakken byder eksempelvis på sæder i en speciel XT-version, gummimåtter med høje kanter, opbevaringsenheder og en enhed, som kan udvide instrumentpanelet, hvis det kræves, og give plads til betjeningselementer, der anvendes til betjening af udstyr og opbygning.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219