23948sdkhjf

Scania bliver slankere og stærkere

770’eren er den nye konge af vejen – men nyhederne i Scanias tunge program stikker dybere end det nye prestige-flagskib

Scanias slogan ”King of the Road” har fået ny vægt bag ordene, efter at den svenske lastbilfabrik for nylig lancerede en ny generation af V8-serien – heriblandt ikke mindst en ny topmodel med 770 hk og et moment på hele 3.700 Nm. Dermed kan Scania igen bryste sig af at have verdens stærkeste serieproducerede lastbil til almindelig, tung transport.

Opgraderingen af V8-familien handler dog om andet end prestige og våbenkapløb på hk-barometeret, understreger Scania selv. Faktisk er der sund fornuft – og miljø – i at introducere en ny generation af den klassiske motorserie med 8 cylindre, som Scania i dag er ene blandt de ledende lastbilfabrikker om at producere.

»V8-motorer og bæredygtighed hænger fint sammen, for branchen kommer til at være afhængig af diesel-drivliner i et stykke tid endnu, og brændstoffer, som kan bruges i dieselmotorer,« siger Marcus Holm, adm. direktør i Scania Danmark, som i forbindelse med introduktion af den nye V8-motorserie havde inviteret lastbilpressen til hovedkvarteret i Ishøj – og Lastbil Magasinet var naturligvis med.

»Vi skal hele tiden sikre, at vi sammen med el-lastbiler kan tilbyde branchen lastbiler med en diesel-drivline med et minimalt brændstofforbrug. Så V8-programmet har også fået en bæredygtighedsvaccine indsprøjtet i sig. Det er i form af en ny brændstofreduktion,« lyder det fra Marcus Holm.

V8 i fire varianter

Scanias V8-serie består fremadrettet fortsat af fire motor-varianter. For at starte nedefra, så er 520’eren blevet til en 530’er – og har ud over de 10 ekstra hk også fået ekstra 100 Nm, nemlig i alt 2.800 Nm. Dermed styrker Scania også den mindste V8’ers eksistensberettigelse, som blev bragt noget i tvivl, da Scania i 2019 lancerede en række-6’er med 540 hk med samme moment som V8 520’eren. Men nu har V8 530 altså et lille overtag på 100 Nm i forhold til den 6-cylindrede variant med 540 hk. Scania fremhæver selv, at i en direkte sammenligning mellem de to, så er 540’eren det rigtige valg til transporter op til 40 ton – mens V8 530’eren anbefales til kørsel med mere end 40 ton.

580’eren er blevet til en 590’er med et moment på nu 3.050 Nm (+50), og så er 650’eren blevet til en 660’er. Den nye 660 hk motor har fortsat et moment på ”kun” 3.300 Nm, og så er 730’eren altså blevet til en 770’er med hele 200 Nm ekstra til nu i alt 3.700 Nm.

Når 660’eren ikke har fået et højere moment, skyldes det formentlig en ”kunstig begrænsning” fra Scanias ingeniører, så 660’eren kan kombineres med den nye gearkasse, som Scania lancerer samtidig med den nye V8-motorserie. Den spritnye gearkasse er nemlig den teknisk set nok en endnu større nyhed end opgraderingen af V8-motorerne.

Gearkassen er nøglen

Scania lover nemlig op til 6% brændstofbesparelse med de nye V8-motorer. Og nøglen til en sådan reduktion ligger primært i den nye gearkasse, der går under modelnavnet G33CM. Hvis man skal op og barbere dieselregningen med 6% eller det, der ligner, skal man kombinere en ny V8-motor med den nye gearkasse, som kan leveres i kombination med V8 530, V8 590 og V8 660. Gearkassen har nemlig et maksimalt indgående moment på 3.300 Nm, og derfor er 770’eren med sine 3.700 Nm altså for kraftfuld til den nye Opticruise-generation.

Af de 6% brændstofbesparelse kommer de 2% fra den nye V8-serie, hvor Scania nu har fået samlet ”hele familien” fra 530 til 770 hk på den samme platform. 730’eren var den sidste Scania-motor, der ikke var ”SCR-only” for at leve op til Euro 6-normen, men den nye 770’er har nu (som de øvrige V8’ere) droppet EGR-teknologien og i øvrigt slanket sig med 75 kg i forhold til 730’eren.

Finjusteringerne af V8-serien inkluderer blandt andet ny brændstofpumpe med et højere indsprøjtningstryk, ny motorstyring, højere kompression, et højere internt tryk i cylinderen (som følge af det højere moment), lavere friktion inde i selve motoren med bl.a. overfladebehandling af foringer og stempler mm. – altså mange bække små, der tilsammen kan løbe op i et par procents lavere brændstofforbrug.

Tilbage til direkte gear

Den nye Opticruise-gearkasse bidrager i sig selv med 1% af den besparelse, som Scania stiller vognmændene i udsigt. Og gearkassen har også en vigtig finger med i spillet i de sidste 3%, som man kan hente ved nu at ”gå lige igennem” gearkassen og vælge en hurtigere bagtøjsudveksling. Med den nye Opticruise går Scania nemlig – ligesom i gamle dage – over til direkte gear og væk fra overgear. Det giver bl.a. en enormt høj mekanisk virkningsgrad på op til 99,3% i 12. gear, og samtidig har den nye Opticruise stadig ”overdrive” i baghånden, så man kan komme helt ned og cruise med 950 o/min ved let kørsel eller ned ad bakke, og der er selvfølgelig også indbygget friløb/eco-roll, som styres automatisk for at udnytte vejens forløb til at spare på de dyre dråber.

Synkromesherne i hovedgearkassen er smidt væk, og det giver et hurtigere gearskifte. I dag skal olien nemlig presses ud af synkromesherne, når den skal i indgreb, men det er slut nu. Derudover får den nye Opticruise et væsentligt lavere krybegear (crawlergear) og i alt otte (8!) tilgængelige bakgear. Det lyder af mange, men i nogle segmenter er der faktisk chauffører, der har brug for otte bakgear. Mere skeptiske er vi til gengæld over for brugbarheden i den nyhed, at Opticruise nu giver mulighed for, at man kan bakke sit vogntog med 54 km/t ved 2.000 o/min – så skal man sørendanseme kigge godt i spejlene…!

Kys gearstangen farvel

Den nye Opticruise-version er rent fysisk kortere og 60 kg lettere i sit nye aluminiumshus, har fået bredere tandhjul, ny og stærkere retarder med større bremsemoment på op til 4.700 Nm, samt et nyt program til kraftudtag, hvor man kan trække op til 2.500 Nm ud af gearkassen. Der er også stadig mulighed for kraftudtag fra motoren.

Med den nye Opticruise må selv de mest nostalgiske vognmænd og chauffører gøre sig klar til at kysse gearstangen farvel. Det er nemlig helt slut med en fysisk gearstang i den nye Scania-gearkasse – men koblingspedalen har dog foreløbig fået lov at overleve. Det vil sige, at man kan tilvælge en version med tre pedaler, hvor man kan skifte manuelt gear, men stadig med elektronisk kontrol af gearskiftet.

Den nye Opticruise-gearkasse er godkendt til en maksimal vogntogsvægt på 110 ton. Det virker umiddelbart som lidt overdreven svensk forsigtighed, og mon ikke vi inden længe ser en opgradering, så den nye Opticruise får mulighed for at lege med de helt tunge transporter. Indtil da må man nøjes med den ”gamle” Opticruise-generation, hvis man skal køre med mere end 110 ton.

Klar til Euro 7

Samlet set har Scania styrket den tunge ende af produktprogrammet. Mest synligt med den nye V8-serie med 770’eren som kransekagefiguren, der stjæler opmærksomheden. Men nok endnu mere vigtigt med den nye Opticruise-gearkasse, der kan anvendes på tværs af de 6- og 8-cylindrede motorserier, og som også stiller ganske pæne brændstofforbedringer i udsigt.

Samtidig har Scania fået ”samlet V8-familien” på en ny fælles motorplatform med ren SCR-teknik, så Södertälje-fabrikken nu også står bedre rustet til at imødegå Euro 7-normen, når den kommer inden for en overskuelig årrække.

Interesserede vognmænd kan bestille de nye V8-motorer og den nye Opticruise fra november – med forventet levering af de første kunde-eksemplarer i februar 2021.

Sådan ser Scanias nye program af V8-motorer på 16,4 liter ud:

Motortype

Maksimal ydelse

Maksimalt drejningsmoment

DC16 120

530 hk (390 kW) v/1.900 o/min

2.800 Nm v/925-1.325 o/min

DC16 121

590 hk (434 kW) v/1.900 o/min

3.050 Nm v/925-1.350 o/min

DC16 122

660 hk (485 kW) v/1.900 o/min

3.300 Nm v/950-1.400 o/min

DC16 123

770 hk (566 kW) v/1.800 o/min

3.700 Nm v/1.000-1.450 o/min

 

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203