23948sdkhjf

Scania får chancen hos Hjortdal

Hos Hjortdal Specialtransport v. Frank Nørager & Co. A/S i Fjerritslev har man specialiseret sig i sværgodstransport. Hovedparten af vognparken kommer da også fra toppen af produktprogrammet hos bl.a. MAN, Mercedes-Benz, DAF og Volvo, men for nylig fik Stiholt held med at liste en ny Scania sværgodstrækker ind i folden – bl.a. på opfordring af chauffør Erik Kristensen, der skal køre i den til hverdag.

Der er tale om Scanias kraftigste model, dvs. en R 730 LA 8x4/4HHB. Hele drivlinen er taget fra den øverste hylde i Södertälje, dvs. en 16,4 liters V8-motor på max. 730 hk/3.500 Nm, 14-trins GRSO925R-gearkasse med to krybegear, overgear og integreret retarder samt tandemtræk med RBP835-bagtøjer og navreduktion. Trækkeren er godkendt til kørsel med op til 150 tons vogntogsvægt.

Bilen er opbygget hos Stiholt i Thisted efter både vognmandens og chaufførens ønsker. Den er specificeret med bl.a. luftforskydelig drejeskammel til både 3” og 2” kingpin på forlænget underramme, 900 liter brændstoftank og værktøjsskabe i tårn bag førerhuset, komplet alu-afdækning bag førerhuset og mellem baghjulene samt ekstra kraftig beskyttelsesplade i stål bag drejeskammel.

Forrest er der desuden fabriksmonteret et ekstra solidt træktøj direkte på chassisrammen til brug for sammenkobling med flere sværgodstrækkere, når det går særlig stejlt op- eller nedad. Kørslen til hverdag er mest med vindmølletårne oppe i nærheden af maks. vogntogsvægt.

Førerhuset er Scanias største, dvs. CR19 Topline med kryds i de fleste felter for komfort- og sikkerhedsudstyr. Det gælder bl.a. Premium førerstol med ventilation, Premium lydanlæg med integreret navigation, termo-sideruder, Waeco aircooler, fuldautomatisk klimaanlæg og 9,5 kW oliefyr. Dertil kommer solcelleanlæg til opladning, fladskærms-TV inkl. DVD, 220V omformer til mikroovn mv.

Frank Nørager & Co. udfører komplicerede transportopgaver og er blandt sværvægterne inden for sværgodstransport i Europa. Virksomheden har afdelinger i Sverige, Tyskland, England og Polen og råder over ca. 85 trækkende enheder, primært sværgodstrækkere kranbiler fra 36 til 150 t/m. Langt de fleste er beskæftiget med transport for vindmølleindustrien, og det bliver også det primære arbejdsområde for den nye Scania.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219