23948sdkhjf

Scania har valgt sin elektriske strategi

Ud af tre mulige elektriske løsninger har Scania udvalgt én hovedstrategi

Omstillingen til mere grønne og CO2-fattige lastbiler er i fuld gang – i hvert fald på tegnebrættet. De fleste lastbilfabrikker har lanceret fuldt elektriske lastbiler, som enten allerede er i produktion – eller ventes at komme det inden for et år eller to.

Hos Scania er man derimod gået mere stille med dørene. Det betyder dog ikke, at den elektriske bølge ikke er gået op for teknikerne på fabrikken i Södertälje.

»Hvor er den elektriske Scania-lastbil? Den er ikke her, for vi vil lancere produkter, der er økonomisk bæredygtige. Og i dag er det hybrider, så det er dem, vi har præsenteret indtil videre. Men vi bruger meget strøm i vores udviklingsafdeling for tiden,« lød det fra Scania Trucks’ topchef, Alexander Vlaskamp, da Lastbil Magasinet for nylig var til Scanias årlige vintertest i Norge.

Men i jagten på en fuldt elektrisk lastbil har Scania foreløbig valgt at forfølge tre strategier.:

  1. BEV (Battery Electric Vehicle = batteridrevet elektrisk køretøj).
  2. E-motorvej
  3. Brint

»Men den primære løsning i dag er BEV. Det er dér, vi ser det største potentiale her og nu.

Vi arbejder også med brændselscelle til brint for at være forberedt, hvis den teknologi får medvind,« forklarer Peter Forsberg, som siden november 2019 har stået i spidsen for Scanias elektriske udviklingsarbejde.

Scania har været mest åben om sine forsøg med ”e-highway” – altså elektriske motorveje, hvor en lastbil via en pantograf på taget får strøm fra køreledninger, der hænger over vejen. Scania har været involveret i forsøg i både Sverige og Norge, og i de kommende år skal teknologien testes på tre strækninger i Tyskland, samt i det nordlige Italien.

»Det er noget, der sker lige nu, og vi ved ikke, om det vil blive en endelig løsning eller en god løsning. Den har sine udfordringer. Nogle skal bygge disse elektriske veje, nogle skal forsyne dem med strøm, så forretningsmodellen i denne løsning er mere kompleks end den tekniske løsning, og det kan være, at det gør det umuligt, og at vi aldrig finder en god forretningsmodel for denne teknologi, selvom den ville være meget effektiv i brug,« siger Peter Forsberg.

Endnu mere skeptisk forholder Scania sig til hydrogen (brint) som et varigt alternativt drivmiddel.

»Problemet med brint er først og fremmest omkostningerne. Og desuden er brint i dag for 96-97% vedkommende fremstillet af methangas, så man løser ikke klimaproblemet med brint på kort sigt. Men det er en ny teknologi, og vi må være forberedt på den også,« forklarer Peter Forsberg.

Dermed er det altså elektriske lastbiler med batteri (BEV) som lige nu prioriteres højest hos Scania, der for nylig lancerede en 100% elektrisk bus. På spørgsmålet om, hvornår TCO (de samlede omkostninger ved at eje og drive en lastbil) fra en BEV vil kunne måle sig med diesel-lastbilen, lyder svaret fra Peter Forsberg:

»Ifølge vores egne studier vil TCO formentlig i 2024 være sammenligneligt i langturssegmentet mellem BEV og en diesel-lastbil. Det er i hvert fald ikke 2034, og derfor ser vi også, at alle alle fabrikker øger deres indsats inden for BEV i disse år. Det er den mest omkostningseffektive måde at gøre det på.«

Denne udvikling drives ikke mindst af forventningen om, at prisen på batterier vil falde til omtrent en tredjedel inden for de næste 10 år.

»Hvordan ser den optimale BEV-drivline ud i fremtiden? Det arbejder alle mærker på, og selvfølgelig også Scania. Jeg tror ikke, at en lastbil i 2030 ser ud, som den gør i dag,« siger Peter Forsberg.

Og hvornår ser vi så en 100% elektrisk lastbil fra Scania?

»Inden for fuldt elektriske køretøjer har vi lige nu bussen, som er officielt lanceret. I meget nær fremtid vil vi have flere produkter, der bliver præsenteret,« siger Peter Forsberg.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.299