23948sdkhjf

Scania klar med nye førerhuse

Scania lancerer nu nye førerhuse til G- og P-serien i kølvandet på introduktionen af den nye S- og R-serie sidste år.

Det første G-førerhus blev præsenteret i juni. Det følges nu af mange forskellige varianter og den længe ventede P-serie, som fås i både korte og lange udgaver med tre forskellige taghøjder.

»Det går fra korte dagførerhuse såsom P14- eller G14-førerhuse med lavt tag til S20-Highline og alt derimellem, hvilket betyder, at størstedelen af kunderne kan få deres nye køretøj skræddersyet præcist efter deres behov og krav, uanset hvad formålet er,« siger Anders Lampinen, Product Director, Construction, Scania Trucks.

G-førerhuset fås i fem forskellige grundlæggende konfigurationer, som rækker fra CG14L med et lavt tag til CG20H i Highline-versionen. Med det normale tag er den indvendige loftshøjde 10 centimeter højere end hidtil. Sammenlignet med det tilsvarende R-førerhus er indstigningstrinene noget lavere, men motortunnelen er 16 centimeter højere og giver selvfølgelig ikke de samme muligheder for at bevæge sig rundt i førerhuset.

P-serien

Mens der til G-serien tilbydes mere ekstraudstyr, præsenteres P-serien nu også for første gang i Scanias nye generation af lastbiler. Den er mere alsidig end G-serien, og der kan vælges mellem i alt otte forskellige konfigurationer, når alle udgaver er klar.

I forbindelse med første trin tilbydes seks forskellige varianter af P-førerhuset fra CP14L med lavt tag til CP20H for dem, som ønsker en komfortabel kabine, en lavere vægt og lavere indstigningstrin med et førerhus, der er monteret lavere i forhold til køretøjets chassis (med den ulempe, at motortunnelen er højere).

P-serien i Europa sigter primært mod kunder, som sjældent overnatter i deres køretøjer, men som ofte stiger ind i og ud af dem. Eksempler på dette er regional eller bymæssigt baseret distribution og selvfølgelig forskellige former for entreprenørformål.

Et nyt P-førerhus med et lavt tag har samme taghøjde som et P-førerhus fra PGR-generationen (som selvfølgelig tilbyder kompakte udvendige dimensioner, så det er godt i arbejdsmiljøer med begrænset lofthøjde), mens en CP17N eller CP20N tilbyder et førerhus med 10 centimeter mere hovedhøjde end tidligere versioner. Den kendsgerning, at alle Scanias førerhuse i den nye generation er noget længere (eksempelvis CP17 frem for CP16) skyldes, at kabinerne takket være mere effektiv komprimering er blevet længere målt i centimeter som afstanden fra torpedovæggen i fodrummet til førerhusets bagvæg.

Elektrisk håndbremse

Scania præsenterer også for første gang en elektrisk parkeringsbremse som ekstraudstyr. Placeringen af bremsen er den samme, idet den sidder en smule til højre for panelet foran chaufføren, men betjeningen er mere lig det, der fås i moderne personbiler (dog med en størrelse, der passer til en lastbil). Betjeningen er tryksensitiv, hvilket betyder, at håndbremsen kan aktiveres gradvist.

Hill hold-funktionen er også blevet forbedret. Når den elektriske parkeringsbremses autohold-position aktiveres, er der ingen begrænsning på det tidsrum, hvor den holder køretøjet. (Den genaktiveres også automatisk, når lastbilen standser igen, f.eks. i en trafikkø).

Som et særligt kendetegn for køretøjer til entreprenørkørsel er førerhusophæng af stor betydning, både hvad angår chaufførens komfort og når denne skal vejes op mod robusthed. Scania tilbyder nu mekaniske firepunktsophængt affjedring i to forskellige udgaver. Udgaven til tung last tillader større bevægelse af førerhuset, så stød undgås under virkelig barsk offroad-kørsel.

En anden funktion, som mange vognmænd inden for entreprenørbranchen sætter stor pris på, er muligheden for at tilpasse hjulkasserne og hjørnerne på stænkskærmene til den valgte affjedring og de valgte hjul. Særlige ønsker forekommer eksempelvis, når der kræves masser af plads for uhindret kørsel med snekæder eller med virkelig store enkeltmonterede dæk. Scania præsenterer nu også nyudviklede, fuldt justérbare stænkskærme til den anden aksel på køretøjer med dobbelte foraksler. Uanset hvilke dæk og hvilket chassis der vælges, kan stænkskærmen nemt justeres til den rigtige højde.

Affjedring og chassis

Køretøjer til entreprenørkørsel er meget afhængige af chassissammensætninger, der matcher deres normale opgaver. Udvalget af stål- eller luftaffjedring afhænger af en lang række parametre. En konfiguration, som ofte ses, er en kombination af stål- og luftaffjedring med parabolsk affjedring foran og luftaffjedring bagpå. Scania introducerer nu endnu en mulighed i form af 2x33 til 9 tons foraksler, progressiv parabolsk stålaffjedring med to blade på 33 millimeter. 

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203