Scania

8. september 2021 - 01:44

App linkNu på Google Play

Scania leverer: Skal kunne køre i bidende kulde og stegende ørken-hede

8. september 2021 - 01:44

Scania har netop leveret to ud af fem CAT-biler (CAT = Centraliseret Ammunitions Tjeneste) til Flyvevåbnet. Lastbilerne skal ikke blot bruges lokalt på flyvestationen, men også på øvelser overalt i verden, samt i forbindelse med internationale operationer.

 

Lastbilerne er af typen P280 B4x2LB CrewCab, hvilket er en to-akslet med 9 L 280 HK-motor, Opticruise, fuld luftaffjedring samt mandskabskabine.

 

Forsvaret og Scania har i et tæt samarbejde designet de lastbiler, som Forsvaret har behov for her og nu med F-16-flyene - men løsningen er også fremtidssikret til de kommende F-35-fly.

 

De overordnede krav til de nye lastbiler har været, at de skal være af høj kvalitet samt fleksible og effektive.

 

Lastbilerne skal kunne operere i vidt forskellige miljøer; fra bidende kulde nord for polarcirklen, til ørkenens stegende hede. Det stiller store krav til både kvalitet og komfort.

Lastbilernes primære opgave er at bistå opladningen af flyene med våben og ammunition. De skal derfor agere rullende værksted med plads til både værktøj, reservedele og kompressor/generator. Man kan sammenligne lastbilernes funktion i forbindelse med jagerflyene, som et pitstop for en racerbil hvor alt skal køre som smurt.

 

Derudover skal lastbilerne trække ammunitions-trailere med bomber og missiler til flyene. Et læs der ikke er sådan at kimse ad - 1 bombe vejer 1 ton.

 

Ofte vil lastbilerne også være base for det personel der arbejder med at servicere flyene, ergonomi og komfort har derfor været altafgørende i designet af de nye biler, som fx byder på lav indstigning, højt til loftet og aircondition samt plads til de nødvendige arbejdsredskaber, som udover værktøj og ammunition også inkluderer computere og manualer til opladning af flyene.

Forsvarets lastbiler er traditionelt grønne, men CAT-bilerne har den markante gule farve, da de skal køre i de områder hvor flyene også kører. Det er her sikkerhedsmæssigt vigtigt at kunne ses, så man undgår kollision mellem fly og køretøjer.

 

Læst i alt:

682 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger