23948sdkhjf

Scania mærker stigende interesse for lastbiler på gas

Arla har netop fået leveret to nye Scania P340 med gasmotor – og hos Scania Danmark melder man om en generelt stigende interesse for den grønne omstilling i transportsektoren.

»Det glæder os, at der er ved at komme gang i levering af gaslastbiler som Arlas to nye Scania P 340 er glimrende eksempler på. Vi har for nylig også leveret gaslastbiler til flere andre kunder, og vi oplever stor interesse for vores gaslastbil i vores udlejningsflåde. Vi har desuden leveret et stort antal gasbusser til kørsel på komprimeret biogas i Danmark, og da gaslastbilerne grundlæggende kører med samme, gennemprøvede teknologi, er der ikke noget at være bange for,« siger Scania Danmarks salgsdirektør, Anton Freiesleben.

»Vi kan bl.a. levere køretøjer til kørsel på både komprimeret og flydende biogas, men der findes endnu ikke danske tankstationer til flydende gas. Til gengæld sælges 100 % dansk-produceret biogas på de 17 danske tankstationer for komprimeret gas – enten som ren biogas eller som iblandet naturgas. Det vigtigste for Scania Danmark er, at vi kommer i gang nu og begynder at høste af de lavthængende klima-frugter med det samme,« tilføjer Anton Freiesleben.

Afhængig af valg af råmateriale kan biogassen produceres lokalt i Danmark med en CO2-reduktion på over 100 %. At det er muligt på papiret at reducere CO2-udledningen med mere end 100 % skyldes, at der fra gyllen sker et markant udslip af klimabelastende metangas, når gyllen anvendes som gødning. Da metangas giver 25 gange højere drivhuseffekt end CO2, er giver det store fordele at undgå metan-udslip. Såfremt gyllen i stedet anvendes til produktion af biogas, elimineres dette udslip af metan. Dermed bliver biogassen mere end 100 % CO2-neutral, og den afgassede gylle bliver endda til gødning af højere kvalitet, der lettere optages af planterne, oplyser Scania.

»Det er jo fantastisk, at biogas kan give CO2-reduktioner på mere end 100 %. Samtidig er gasmotorteknologien både let at håndtere, sikker og driftsøkonomisk. Paradoksalt er dansk energiafgift på biogas desværre højere end energiafgiften på diesel. Det er da tankevækkende, at vi i Danmark bremser udbredelsen af bæredygtig teknologi ved at holde fast i en gammeldags afgiftsstruktur,« mener Anton Freiesleben.

Arlas nye gaslastbiler er udrustet med såkaldt CBG/CNG-teknologi, dvs. Compressed Bio Gas eller Compressed Natural Gas. Motoren er som udgangspunkt konstrueret som en dieselmotor, men er konverteret til gasdrift ved hjælp af en anden indsprøjtningsteknologi, tændrør mm. Biogassen opbevares på siden af chassiset i tryktanke, der giver gaslastbilerne en rækkevidde på ca. 500 km.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251