Scania

29. september 2020 - 10:36

App linkNu på Google Play

Scania på toppen igen med ny V8-generation

29. september 2020 - 10:36

En opdateret motor-serie og nyudviklet gearkasse har givet Scanias V8-familie et kraftigt løft – og sender Scania tilbage på tronen med verdens stærkeste lastbil.

 

Den nye topmodel hedder nemlig nu V8 med 770 hk og fås til R- og S-serien med et moment på hele 3.700 Nm.

 

Samtidig lover Scania, at de dire nye V8-motorer med tilhørende drivliner kan give brændstofbesparelser på op til 6% i kombination med den G33-gearkasse.

 

»Her i begyndelsen af den grønne omstilling til fossilfri drift må vi alle gøre alt, hvad vi kan for at forbedre vores nuværende løsninger,« siger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President og Head of Sales and Marketing på Scania.

 

»Du kan ikke lade dit hus brænde ned, selv om du er ved at bygge et nyt. Overgangen til et bæredygtigt transportsystem skal ske glidende,« fastslår han.

Brændstofbesparelserne fra de nye V8’ere er resultatet af omfattende videreudvikling og finjustering udført af Scanias teknikere og omfatter de nyeste teknologier inden for forbrændingsmotorer. Blandt forbedringerne, der omfatter mere end 70 nye komponenter og dele, er reduceret indre friktion, højere kompression, forbedret efterbehandling af udstødningsgasserne samt et nyt, kraftigt motorstyringssystem (EMS, Engine Management System).

 

Selvom fremtidens elektrificerede lastbiler står øverst på dagsordenen, vil transportbranchen i hele verden stadig være afhængig af lastbiler med forbrændingsmotorer. Det er derfor, at Scanias V8’ere også vil spille en vigtig rolle i fremtiden.

 

»En typisk europæisk langturslastbil kører ca. 150.000 km om året. En realistisk brændstofbesparelse på markeder, hvor tungere og længere vogntog er tilladt, vil ligge på 3.000-4.000 liter brændstof årligt på lastbiler, der er udrustet med vores nye V8’ere. Det er på alle måder en imponerende bedrift,« siger Alexander Vlaskamp.

Den mest imponerende og garanteret også mest ombejlede version i den nye V8-generation er topudgaven med en maks. ydelse på 770 hk og maks. drejningsmoment på 3.700 Nm.

 

»Det er selvfølgelig ikke en motor til de mest almindelige kørselsopgaver, men vi ser et voksende marked for lastbiler, der indgår i vogntog med 60 tons vogntogsvægt og derover. Det gælder også ved landevejskørsel,« siger Vlaskamp.

 

Scanias nye V8-motorer på 16,4 liter fås nu med følgende effekter:

530 hk, 2.800 Nm

590 hk, 3.050 Nm

660 hk, 3.300 Nm

770 hk, 3.700 Nm

 

Den nye Opticruise G33-gearkasse leveres med alle de nye V8-motorer – på nær topmodellen på 770 hk, hvor drejningsmomentet er for stort. Den leveres til gengæld med den eksisterende Opticruise-version.

Læst i alt:

1843 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger