Tre lastbilproducenter tog opfordringen til at deltage i det tyske lastbilmagasin VerkehrsRundschaus miljøkåring ”Green Truck 2020”. Mercedes-Benz Actros 1851 mødte Scania R 540 og Volvo FH 500 I-Save.
Scania blev for fjerde år i træk ”Green Truck”-sejrherren i lastbilkategorien med sin R 540 Highline. På andenpladsen med sit kameraspejl-system kom. Mercedes-Benz Actros 1851 Stream-Space.
Scania havde bl.a. fravalgt taglugen på dette års testkøretøj for at spare 15 kg i egenvægt, hvilket medvirkede til en egenvægt på blot 7.370 kg på R 540 Highline testkøretøjet. Mercedes-Benz Actros 1851 var også vægttrimmet og endda gjort 82 kilo lettere end Scania’en. Omvendt var FH 500-testkøretøjet ”oppe” på en egenvægt på 7.610 kg.
Kandidaterne skulle have mindst 500 hk og et langtursførerhus med højt tag. Dækkene er helt ens, nemlig nye Michelin X-Line-Energy på alle tre deltagere. Alt andet overlades til producenterne, der hver især trækker en Fliegl-trailer lastet til 32 tons totalvægt på den 343 km lange testrute.
Green Truck 2020 |
|||
Lastbilmodel |
Forbrug pr. 100 km |
Gns.-hastighed |
Egenvægt |
Scania R 540 |
25,14 liter |
80,42 km/t |
7.370 kg |
M-B Actros 1851 |
25,75 liter |
80,17 km/t |
7.288 kg |
Volvo FH 500 I-Save |
26,79 liter |
80,73 km/t |
7.610 kg |
Forbrugstal er angivet uden AdBlue.
Hvert år kårer det tyske lastbilmagasin VerkehrsRundschau og dets søstermagasin Trucker ”Green Truck”, ”Green Van” og ”Green Light Truck” på baggrund af uafhængige køretøjstests.