23948sdkhjf

Scania ruller de første batteri-elektriske lastbiler ud

Scania har sat to batteri-elektriske lastbiler i drift hos den norske dagligvaregrossist Asko. Bilerne skal køre i Oslo og er et nyt skridt i Scanias udvikling af fuldt elektriske lastbiler.

Erfaringerne med Scanias hybridlastbiler, der kan køre delvist elektrisk i tæt bebyggede områder, er så positive, at det nu giver god mening at indsætte fuld-elektriske lastbiler til distribution af dagligvarer i byerne, lyder det fra Scania selv.

De to batteri-elektriske Scania-lastbiler, der er indsat i Askos distributionsnetværk, har en batterikapacitet på 165 kWh, hvilket giver dem en rækkevidde på ca. 120 km mellem opladningerne, der sker med gennem et kabel med 130 kW ladeeffekt.

Projektet mellem Scania og Asko er støttet økonomisk af Enova, der er en statslig organisation under Klima- og Miljøministeriet i Norge.

»Scania arbejder aktivt med udvikling af batterier og battericeller både på egen hånd og i samarbejde med eksterne partnere og kunder. Det er et område, hvor vi forventer markante fremskridt på flere felter i de nærmeste år, herunder med løsninger, der er skræddersyet til forskellige transportsegmenter. Samtidig har vi stærkt fokus på kundernes samlede driftsomkostninger,« siger Karin Rådström, ansvarlig for salg og marketing hos Scania.

Scanias tilgang til elektrificering af den tunge transport omfatter forskning og udvikling inden for flere løsninger. Det gælder bl.a. hybrid-elektriske teknologier med bio-brændstof som energikilde samt hel-elektriske lastbiler og busser. Scania arbejder også med elektriske køretøjer, der kan oplades med pantograf-teknologi under kørslen ved hjælp af elektrificerede veje, samt ved hjælp af brændselscelle-teknologi med brint som brændstof.

I Danmark anvendes Scanias el-hybrid-lastbiler af virksomheder som Hørkram, Läntmannen-Schulstad, Rema1000/JH Transport og Netto.

Scania Danmark forventer at sende endnu flere hybrid-lastbiler på gaden i de næste fem år – og regner desunden med, at halvdelen af nye danske lastbiler er fuld-elektriske i 2030.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234