23948sdkhjf

Scania tilbyder nu ekstra plads i kabinen

Scanias førerhuse i R- og S-serien kan nu specificeres med 270 mm ekstra indvendig længde.

- Vi blander nogle af mulighederne fra vores Scania CrewCab i vores store luksus førerhuse i R- og S-serien. Dermed tilføjer vi endnu mere generøse pladsforhold, der giver ekstra komfort og åbner for flere kreative løsninger i førerhusindretningen, siger Stefan Dorski, Senior Vice President og chef for Scania Trucks.

Scanias beslutning om at tilbyde forlængede førerhuse produceret i små serier til R- og S-serierne skyldes efterspørgsel fra flere markeder på førerhuse med ekstra indvendig længde. Med de ekstra 270 mm indvendigt kan man fx få Scanias udtrækskøje, der er hele 100 cm bred, uden at skulle trække den ud eller skubbe den sammen i forbindelse med deres hvil.

Tilføjelsen af yderligere 27 cm til den oprindelige længde på 200 cm (målt indvendigt fra pedalerne til bagvæggen) svarer til ekstra 13%.

- Den mest åbenlyse fordel vil naturligvis være for langturschauffører, der altid er på udkig efter komfortable premium-løsninger. Om de vil bruge den ekstra plads til at opnå mere rummelighed generelt eller til at vælge en bredere seng - eller begge dele - vil vise sig. Andre brugere af de forlængede førerhuse kan f.eks. være køreskoler, militæret og til bjergningsbiler, hvor der ofte kan være brug for at medtage ekstra passagerer, siger Stefan Dorski.

Den ekstra plads skabes ved hjælp af eksisterende førerhuskomponenter fra Scanias modulopbyggede førerhusprogram. De første kundeleverancer af CR23- og CS23-førerhusene er planlagt til 3. kvartal i år.

- Scanias plan er at få de forlængede førerhuse certificeret iht. EU’s regler for helbilsgodkendelse i 4. kvartal i år, men i nogle lande vil disse køretøjer i første omgang kunne godkendes individuelt på deres respektive markeder, slutter Stefan Dorski.

Andre brugere af de forlængede førerhuse kan være køreskoler, forsvaret og bjergningsbiler, hvor der ofte kan være brug for at medtage ekstra passagerer.

De to nye førerhus-varianter kan også anvendes i forbindelse med tanktrailere hvor man til forskel fra en almindelig standard ISO trailer på 13,6m, ikke er ude på maksimal vogntogslængde.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25