23948sdkhjf

Scanias nye hybrider kommer i 2019

På IAA-messen i Hannover præsenterede Scania en plugin-el-hybridlastbil (PHEV) baseret på den nyeste lastbilgeneration. Med Scania Zone kan PHEV'en og den nært beslægtede el-hybridlastbil (HEV) let overholde emissions- og hastighedsbestemmelserne i bestemte zoner.

De nye hybridlastbiler drives af Scanias DC09, en femcylindret rækkemotor, som kan køre på HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie) eller diesel, parallelt med en elmotor, der yder 130 kW (177 hk) og 1050 Nm. Det genopladelige litium-ion-batteris energivindue er indstillet til 7,4 kWh for at sikre lang batterilevetid.

Takket være elektriske hjælpemotorer til styretøjet og bremseluftforsyningen kan lastbilerne køre på ren el uden hjælp fra forbrændingsmotoren. Rækkevidden med ren eldrift er ca. 10 km.

Med en almindelig strømforsyning tager det omkring 20 minutter at lade batteriet med 22 kW. På den måde kan der opnås endnu større brændstofbesparelser.

Afhængigt af forholdene kan batteriet holde mellem fire og syv år ved normal drift, hvis man undgår at dræne det helt og undgår store spidsbelastninger. Batteriet kan ofte anvendes i yderligere år men måske med nedsat kapacitet.

Chaufføren kan hvis det er nødvendigt gennemtvinge batteriopladning under kørslen (så lastbilen er klar til kørsel i ZTE-tilstand), men dermed bruger man selvfølgelig mere brændstof.

Lastbilen kan bestilles med alle DC09-motorer med 280, 320 eller 360 hk.

Lastbilerne har desuden en power boost-funktion. Hvis chaufføren træder speederen i bund, giver elmotoren et skud ekstra kraft på 50 kW eller omkring 250 Nm, hvis der er strøm nok til det på batteriet.

Scanias HEV/PHEV-modeller kan bestilles fra foråret 2019 til levering medio 2019.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203