Scania

22. oktober 2021 - 01:45

App linkNu på Google Play

Scanias stærkeste hybridkort

22. oktober 2021 - 01:45

Rasmus Haargaard

Mens andre har droppet hybrid-tanken, så har Scania satset endnu mere på denne teknologi – og lanceret den bedste og længst rækkende hybridlastbil indtil nu:

 

Scanias elektriske strategi spænder bredere end de fleste konkurrenters. Tidligere i år gik de første fuldt elektriske lastbilserier i produktion fra fabrikken i Södertälje, som allerede i en årrække haft hybrid-lastbiler på programmet – og Scania holder fast i troen på, at hybrid-lastbiler kan spille en væsentlig rolle i den grønne omstilling i de kommende år.

 

Da Scania i 2020 lancerede de nye elektriske serier, betød det nemlig ikke et farvel til hybrid-modellerne – men tværtimod en opgradering af teknologien, som nu er blevet videreudviklet til længere el-rækkevidde på hybrid-modellerne og flere valgmuligheder inden for modelserier og batteripakker. Dertil kommer, at sortimentet både rummer en ”traditionel” hybrid, som lades op under kørsel og har en eldreven rækkevidde på 15 km (tidligere 7), samt en helt ny plugin-hybrid.

Scania PHEV-serien ( Plugin Hybrid Electric Vehicle) kan køre rent elektrisk i op til 60 km ad gangen – når man kører rigtig pænt. Plugin-hybriden bruger tre batterier, som kan ”hurtiglades” til 80% kapacitet på 35 meter. Bilen drives elektrisk af en 115 kW elmotor (156 hk) – og er desuden udstyret med en dieselmotor fra Scanias 9 liters serie med 280, 320 eller 360 hk (som selvfølgelig også kan køre på mere miljørigtig HVO).

Blandet testtur

For nylig havde Scania en af disse plugin-hybrid-lastbiler på demoturné igennem en række lande, og Lastbil Magasinet greb chancen til at stige på og prøvekøre testbilen rundt i et varieret fynsk landskab af motor-, lande- og byveje i og omkring Odense.

 

Der var tale om en Scania P320 B4x2NB – altså en 2-akslet forvogn med den mellemste motoreffekt i Scanias 5-cylindrede dieselserie, samt det velkendte P-førerhus til distributionskørsel.

 

Bilens tre batterier har en samlet kapacitet på 90 kWh og kan lades fuldt op fra en ladestation med mulighed for at køre op til 60 km på ren eldrift. Det ene batteri kan også lades op under kørslen ved at opsamle den tabte energi, når bilen bremser. På den måde kan bilen lades til op til 17 km ren eldrift ved udelukkende at lade op under kørslen. Ud over at køre rent elektrisk kan hybrid-teknologien også bruges til at give forbrændingsmotoren et lille ekstra ”skub” – fx ved igangsætning fra rødt lys og dermed give hybridbilen et bedre trafikflow og gøre livet lidt lettere som distributionschauffør i den tætte bytrafik. Ganske smart.

Scania i Zonen

Den helt grundlæggende fidus ved hybridteknologien er naturligvis, at man her har en lastbil med forbrændingsmotor og en uproblematisk rækkevidde – samt muligheden for at køre (næsten) lydløst under kortere afstande, hvilket bl.a. giver mulighed for uden problemer at udnytte døgnets skæve tidspunkter til på- og aflæsning uden konflikter med lokale støjregulativer og sure naboer til supermarkedet. Med eldrift holder køretøjet sig snildt uden støjgrænsen på 72 dB og gør dermed natleverancer muligt.

 

I den forbindelse er ”Scania Zone” et interessant nyt værktøj for Scania-kunder. Her kan man som vognmand via flådestyring markere bestemte zoner som ”eldrift”, og når firmaets biler kører inden for zonen, skifter de automatisk over til at køre elektrisk. Det er særlig smart, hvis man distribuerer i områder og byer, hvor lovkravene til støj varierer på forskellige tidspunkter.

Intelligent opsamling

Det er nemt at bevare overblikket over status på drivlinen, uanset om man er ny bag rattet i en hybridbil. I det digitale instrumentpanel får man et let og simpelt overblik over batteriets status og den aktuelle elektriske rækkevidde i km. Her kan man også følge med i, om man har den rette ”bremseteknik”. Hybriden lader nemlig op, når der foretages blødere opbremsninger, så generatoren skudt ind mellem dieselmotor og gearkasse kan opsamle energien til at genoplade batteriet. Ved hårde opbremsninger går energien direkte i driftsbremserne og kan ikke ”samles op”. Om man gør det rigtigt, kan man aflæse i realtid i instrumentpanelet – og man lærer forholdsvis hurtigt at ramme det rigtige niveau.

Generelt må vi sige, at hybrid-systemet fungerer ganske snildt og simpelt undervejs. Hvis der er kraft på batteriet, skifter lastbilen selv til elektrisk kørsel – og slår dieselmotoren til, når hastigheden stiger til over 45 km/t. Undervejs lader batteriet som sagt med overskyndende bremseenergi, og man kan også ”tvangslade” batteriet med hjælp fra dieselmotoren, hvis man ved, at man lige om lidt har brug for at køre på eldrift.

 

Den støjsvage oplevelse, som det er at køre el-lastbil, har vi efterhånden prøvet nogle gange i de seneste år, hvor fabrikkerne på stribe har lanceret fuldt elektriske modelserier. Kontrasten mellem forbrændingsmotor og eldrift mærker man endnu mere voldsomt, når man kører hybrid-lastbil, hvor man fra det ene øjeblik til det andet går fra at køre på diesel til el – og tilbage igen. Og på den front er det unægteligt en helt anden verden at køre el-lastbil, rent komfortmæssigt.

Flere konfigurationer

Scanias hybridserie kan også fås i 3-akslede versioner, som 6x2 eller 6x2*4. Med en hybrid får man ”godskrevet” et enkelt ton på den tilladte totalvægt, så man altså kan køre med 19 ton på en 4x2 eller 27 ton på en 6x2 eller 6x2*4.

 

Alle Scanias elektriske lastbiler kan desuden køre med påhængsvogn – om end man her mister de ekstra ton vogntogsvægt, som en grøn drivline ellers giver. Fx giver en 5-akslet vogntog med hybrid eller fuld eldrift kun 40 tons totalvægt, ligesom alle andre. De traditionelle hybrider kan desuden leveres som trækkere (ikke plugin-versionerne).

 

Af kabiner kan man vælge mellem den velkendte P-serie, som vi kørte i på vores testtur, samt den relativt nye L-serie med ultralav indstigning.

Har man brug for kraftudtag, kan det også klares på en plugin-hybrid – i hvert fald hvis det er til brug, når bilen holder stille, fx med en mindre kran. Så kan man få kraftudtag på gearkassen. Skal man derimod bruge kraftudtag under kørslen, skal man over i en fuldt elektrisk drivline.

Stort fremskridt

Scanias nye hybridserier er et stort fremskridt både teknologisk og i forhold til rækkevidden i forhold til den forrige generation. En del firmaer, også herhjemme, har også allerede taget hybrid-biler i brug – om ikke andet så i hvert fald som en start på den grønne omstilling, til det rent elektriske program er mere modent rent økonomisk.

 

Det er nu heller ikke fordi, at man får kastet hybrid-lastbiler i nakken. Ved lanceringen for et års tid siden oplyste Scania en merpris på ca. 400.000 kr. for en hybrid sammenlignet med en tilsvarende dieselmodel – og det billede har nok ikke ændret sig mærkbart siden. Dertil kommer evt. investering i ladestation på matriklen mm. for at kunne udnytte plugin-teknologien fuldt ud.

Dog må man lette på hatten for den brede vifte af muligheder, som Scania allerede kan tilbyde på det elektriske lastbilprogram – og så er det altså op til den enkelte vognmand (og dennes kunder og opgaver), om der er bedst rentabilitet i den nye hybrid med 15 km elektrisk rækkevidde, plugin-hybrid med 45-60 km elektrisk kørsel, eller en fuldelektrisk lastbil med op til 130 (fem batterier) eller 250 km (ni batterier) rækkevidde.

Læst i alt:

578 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger