23948sdkhjf

Terræn-sværvægtere til Grønland

Royal Arctic Line (RAL) satser igen på Scania til at sikre levering af livsvigtige fornødenheder til de grønlandske bygder langs de barske kyster. Og igen er det Stiholts lastbilsælger Christian Pedersen, der har stået for levering af de nye biler i form af to Scania P 410 B6x6 HHZ containerbiler.

 

De nye Scania supplerer to næsten tilsvarende biler, som Stiholt leverede for cirka fire år siden med stort set samme specifikationer og opbygninger - dvs. tre-akslede chassiser med træk på alle hjul samt kroghejs.

 

HHZ i chassisbetegnelsen signalerer H for Høj styrke, H for Høj chassishøjde og Z for 3x39 mm bladfjedre for og 8x30 mm bladfjedre bag. Chassiset er desuden udført i XT-version, som yderligere indebærer bl.a. forstærket frontparti med beskyttelsesplade under motoren, stålkofanger, beskyttelsesgitre foran forlygter, forstærket træktøj med 40 tons trækkapacitet, ekstra robuste sidespejle mm.

 

Opbygningerne, som Sawo i Sørup har stået for, består af Multilift ULT26S.51-kroghejs til håndtering af 20’ containere på op til 26 tons. Kroghejsene er udviklet til militært brug. De er fastmonteret på chassiset, dvs. uden tipfunktion, men til gengæld er de forrest udrustet med CHU-rammer (Container Handling Units), der kan gribe fat i fronten af containerne. Når de trækkes op på ladet, kører kantskinnerne på containerne henad et sæt vippe-ruller bagtil.

 

Forrest på chassiserne har Stiholt i Hjørring desuden monteret 20-tons hydrauliske Sepson-spil og efterfølgende klargjort bilerne til levering. Forinden er de blevet lakeret, undervognsbehandlet og rustbeskyttet af Nordjysk Autolakering i Sæby.

 

Drivlinerne på de nye biler til Royal Arctic Line er ligesom på de tidligere biler hentet fra Scanias øverste og mest solide hylde, dvs. 6-cyl. 13-liters rækkemotorer på 410 hk tilkoblet 6-trins fuldautomatiske Allison GA866-gearkasser. Forakslerne er 9-tons AMD901 med navreduktion, mens tandembogierne består af 30-tons RBP835 ligeledes med navreduktion. Det giver en teknisk totalvægt på max. 39 tons på de tre enkeltmonterede aksler, der kører på nogle seriøse 395/80R22.5 terrændæk!

 

Lastbilerne har afgørende betydning for levering af friske forsyninger til grønlænderne. Når RAL-skibene, der sejler i pendulfart langs kysterne, kommer til en bygd, hejses først et landgangsfartøj ned på vandet. Derefter hejses en 20’-container ned på landgangsfartøjet, og til sidst hejses landgangslastbilen ned på landgangsfartøjet.

 

Så går turen ind til kysten, hvor lastbilen trækker containeren op med kroghejset og kører i land direkte på stranden. Mens lastbilen kører op til bygdens butik, sejler landgangsfartøjet tilbage efter flere lastede containere og retur med de tomme. Når leveringen er gennemført, køres lastbilen tilbage på landgangsfartøjet og sejles ud til skibet. Herefter hejses container, lastbil og til sidst landgangsfartøjet tilbage på skibet, som fortsætter til næste bygd. Og her starter hele operationen forfra.

 

Royal Arctic Line er ejet af Grønlands hjemmestyre og står for forsyningssikkerheden mellem Grønland og omverdenen. Der sejles hver uge mellem bl.a. Aalborg og Grønland og selvfølgelig internt i Grønland.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.312