23948sdkhjf

To svenske stigevogne til Aarhus

Østjyllands Brandvæsen i Aarhus har fået leveret to nye Scania L 360 B4x2 LB stigevogne. De skal fremover indgå i det østjyske beredskab på stationerne Aarhus City og Aarhus Syd sammen med to andre stigevogne på stationerne i Skanderborg og Odder.

Midt i 2017 satte seks forskellige danske kommunale beredskaber sig sammen for at blive enige om et fælles indkøb af hele otte nye stigevogne til brandstationer både i Jylland og på Sjælland. Det var Beredskab Øst (Ballerup og Gladsaxe), Nordsjællands Brandvæsen (Hørsholm), Østsjællands Beredskab (Roskilde), Brand & Redning MidtVest (Herning), Midtjysk Brand & Redning (Silkeborg) samt Østjyllands Brandvæsen (Aarhus Syd og Aarhus City).

Valget faldt på Scanias L-chassis opbygget med Rosenbauer redningsstiger. Chassiserne er blevet indkøbt i en fælles pulje på den rammeaftale, som Scania indgik med Beredskabsstyrelsen helt tilbage i 2014.

Blandt de vigtigste egenskaber for Aarhus Brandvæsen er lav bygge- og kørehøjde. Det bidrager Scanias frem- og nedbyggede L-førerhus i høj grad til, når stigen i transportstilling ligger hen over førerhuset med redningskurven hængende helt ude foran.

De nye stigevogne repræsenterer en investering på kr. 4,5 til 5 mio. pr. stk. afhængigt af udstyr, og de skal holde i mindst 20 år. Østjyllands Brandvæsen er i gang med at sælge nogle af deres ældste køretøjer, heriblandt nogle Scania P93 tankbiler med næsten 25 år på bagen.

Fakta om Aarhus Brandvæsens nye Scania L 360 stigevogne:

Chassis: 4x2 med ekstra lav luftaffjedring på for- og bagaksel. Automatisk kneeling på forakslen, så førerhuset sænkes helt ned til jorden, når håndbremsen trækkes. Desuden automatisk udluftning af luftaffjedringen, når kraftudtaget til stigen aktiveres. Max. teknisk totalvægt 19,5 tons (8,0 tons på foraksel, 11,5 tons på bagaksel), max. totalvægt ved kørsel på offentlig vej 18 tons.

Førerhus: Scania CP20L, langt, frembygget og nedbygget førerhus helt i stål med fladt tag. Monteret på 4-punkt luftaffjedring. Udrustet med separate Medium+ stole til fører og passager. Automatisk klimaanlæg.

Drivline: Scania DC9-127, 9-liters 5-cyl. dieselmotor med max. ydelse på 360 hk v. 1.900 o/min. og max. drejningsmoment på 1.700 Nm v. 1.050-1.350 o/min. Euro 6-miljønorm vha. ren SCR-teknologi. Allison GA766, 6-trins automatgearkasse, Scania AD400SA bagaksel med enkeltreduceret R660-bagtøj med 4,88:1 i udveksling samt manuel differentialespærre.

Opbygning: Rosenbauer L32A XS 3.0 redningsstige med 5-ledet stigeløb og knæk på det yderste led, så den f.eks. kan knække ned over tagrygge. Monteret med redningskurv for op til 5 personer (max. 500 kg). Max. arbejdshøjde er 32 meter, og stigen er godkendt til brug i vindstyrke op til 22 m/s. Den er monteret på platform med integrerede støtteben, der kan løfte bilen helt fri af underlaget.

Levering: Opbygningen er leveret af RK Brand & Teknik i Ringe, som også har stået for den endelige indretning, staffering, syn og afleveringseftersyn. Stigeopbygningen er produceret og monteret af Rosenbauer International AG’s afdeling i Karlsruhe i Tyskland (tidl. kendt som METZ).

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203