23948sdkhjf

Tysk testprojekt med eldrevne lastbiler

Scania leverer biler til Trucks for German eHighways.

Den tyske regering medfinansierer et projekt for udvikling og test af teknologi for ”eHighways”. Volkswagen Group Research vil sammen med Siemens udvikle teknologi og levere tilhørende elektriske hybridlastbiler fra Scania til det tyske "eHighways"-projekt.

Udviklingsprojektet er forløber for tre forskellige teststrækninger på tyske motorveje, hvor strømmen leveres fra ophængte køreledninger – a la tidligere tiders sporvogne.

Test fra 2019

Projektet Trucks for German eHighways skal reducere CO2-udslippet fra langturslastbiler. I løbet af 2019 og 2020 skal de elektriske lastbiler testes på tre nye tyske motorvejsstrækninger. Projektet medfinansieres af den tyske regering gennem BMUB, det tyske ministerium for Miljø, Naturbevarelse og Kernekraftsikkerhed.

En af teststrækningerne bygges i Schleswig-Holstein, på A1-motorvejen ved Lübeck, en anden i Hessen på A5 syd for Frankfurt og en tredje i Badem-Württemberg på den regionale motortrafikvej B462 ved Gaggenau.

Én af mulighederne

- Scania betragter elektrificerede motorveje som én af mulighederne for bæredygtig langturskørsel i fremtiden. Elektrificering af køretøjer udvikler sig hurtigt, og takket være de miljømæssige, sociale og driftsøkonomiske fordele vil elektrificering spille en vigtig rolle i skiftet til et fossilfrit transportsystem, siger Claes Erixon, Scanias Executive Vice President for Research and Development.

Udviklingsprojektet styres gennem Volkswagen Group Research, og det vil bidrage med ressourcer og viden om elektrificering af personbiler samt undersøge mulige udviklingssynergier for elektrificering af tunge lastbiler.

Første fase

I den første fase af projektet vil Scania levere prototyper til langturslastbiler med forskellige drivliner; den ene vil have et enkelt 15 kWh batteri, mens den anden vil være udrustet med adskillige batterier for større rækkevidde.

Sideløbende med Scanias igangværende tests af elektriske hybidlastbiler på en elektrificeret vejstrækning i Sverige, i øvrigt den første elektrificerede offentlige vej i verden, vil Scania lastbilerne i de tyske test være udrustet med en Siemens-udviklet pantograf monteret på chassiset bag førerhuset.

Afsæt fra svensk projekt

- Scania vil deltage i det tyske projekt og bidrage med alle vores erfaringer fra det svenske projekt. I det tyske projekt bliver de vigtigste fokusområder at analysere og optimere drivlinekonceptet, energistyringen, hybrid-transmissionen, batteribelastningen samt næste generation kølesystem, siger Christer Thorén, Project Manager for Electric Road Technology på Scania.

Som et delmål i Scanias bestræbelser på at udvikle et bæredygtigt transportsystem arbejdes der på flere projekter, der har fokus på at fremskynde udviklingen af elektrificering ved både distributions- og langturskørsel. Scania har også deltaget i et svensk regeringsinitiativ om innovation inden for mobilitet og elektrificerede veje. Konkrete partnerskaber om projekter som "Trucks for German eHighways" understreger yderligere Scanias ambitioner om innovation.

Scanias vurderer, at den korteste og hurtigste vej til bæredygtige transportsystemer går gennem integreret samarbejde med offentlige og private partnere.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205