23948sdkhjf

Vigtig udvidelse af Scania-familien

Scanias nyeste motor med 540 hk klarer sig stærkt på brændstof og lukker et hul op til flere konkurrenter

Scania lancerede i sommeren 2019 et nyt knopskud på serien af 13 liters motorer. 540 hk yder det seneste medlem af den næststørste motor i Scania-familien og er dermed den stærkeste version af 13 liters motoren, som nu fås i fem varianter – nemlig med en effekt på 370, 410, 450, 500 og nu altså også 540 hk.

Det var på tide, vil nogle måske mene. De fleste konkurrenter har i årevis haft en 13 liters motor med en topversion på et stykke over 500 heste. Man kunne have den mistanke, at Scania med vilje ”lagde låg” på 13 liters motoren for ikke at genere V8-serien, der starter allerede ved 520 hk.

Men nu er 13-liters serien altså ”sluppet løs” med en ekstra stærk variant af række-6’erne, der altså – målt på hestekræfter – er stærkere end den mindste V8-motor.

To pct. mindre brændstof

Ifølge Scania er den nye 6-cylindrede 540’er tiltænkt kunder, der har behov for stor kraft under motorhjelmen, men hvor hensyn til totalvægt eller vægt på forakslen gør, at de må fravælge Scanias noget tungere V8-motorer, som starter med en effekt på 520 hk.

Den nye 540-motor leverer et moment på 2700 Nm i spændet 1000-1300 o/min – det samme som Scanias V8-motor på 520 hk. Ifølge Scania sænker den nye 540'er brændstofforbruget med to procent.

»I tråd med vores løfte om altid at tilbyde skræddersyede løsninger har vi identificeret et kundebehov for en topversion af vores 13-liters motor,« siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, chef for Scania Trucks.

»Den er perfekt for alle, som har brug for ekstra kraft til sin transportopgave. Sammen med den rette udveksling fungerer den her motor lige godt for tømmerbiler som for ”tulipan-ekspresser”, som kører på de europæiske motorveje, er relativt lette og har fokus på brændstofforbrug og en høj gennemsnitsfart,« siger Alexander Vlaskamp.

Teknisk finjustering

Ud over en ny og stærkere variant er der også sket enkelte andre opdateringer på Scanias DC13-motor, som også gør sig gældende for versionen med 500 hk. Det handler bl.a. om en ny variabel styrepumpe, lavere intern friktion i motoren, ny turbo på kugleleje og andre tekniske finjusteringer.

Lastbil Magasinet havde for nylig lejlighed til at prøvekøre en Scania S-model med den nye 540-motor på en fynsk testrute af et par timers varighed. Det foregik over 137 blandede kilometer i kraftig vind og regn. Alligevel præsterede det 40 tons tunge Europa-vogntog pænt med et gennemsnitligt forbrug på 3,53 km pr. liter dieseldråber. Den gode præstation bekræftes af en nylig tysk sammenligningstest, hvor en Scania med den nye 540-motor stillede op til dyst med Mercedes-Benz Actros og Volvo FH med I-Save. Her var det Scania, der klarede sig i kategorien ”brændstofforbrug”.

Hvad med 520’eren?

Der er ingen tvivl om, at Scania med en ny 6-cylindret 540-motor nu står væsentligt stærkere i det volumentunge segment omkring og lige over de 500 heste. Det indlysende spørgsmål er så, hvad der skal blive af V8 520-motoren? Det ligner umiddelbart en deroute for den tungere og dyrere V8-motor, som leverer mindre effekt målt i hk og det samme drejningsmoment som 540’eren.

Ifølge Scania er der dog stadig plads til og behov for begge dele. Den nye 540 række-6’er ifølge fabrikken i Södertälje udviklet primært til opgaver og kunder, der kræver råstyrke, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne.

540-motoren skulle således egne sig særligt godt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton, hvor kunderne kan nyde godt af såvel ekstra brændstofbesparelse som 300 kg øget lasteevne. Til gengæld vil V8-motoren på 520 hk ifølge Scania fortsat være det mest brændstoføkonomiske valg, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton. Om det så holder i praksis, og om det er nok til at opveje merprisen og tabet af nyttelast, må være op til kommende praktiske erfaringer at afgøre.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218