23948sdkhjf

Se listen over "kritiske" fejl og mangler

Færdselsstyrelsens katalog ligger klar, og DTL er tilfreds med indholdet

Som lovet har Færdselsstyrelsen nu udsendt kataloget over alvorligt sikkerhedskritiske fejl. Kataloget, som består af en række fakta-ark, forklarer kort og konkret, hvornår der kan være tale om alvorligt sikkerhedskritiske fejl, og hvornår henholdsvis vognmand og chauffør kan gøres ansvarlig eller ej, vurderer DTL, der har kigget nærmere på kataloget.

»Vores vurdering er, at kataloget er vellykket, præcist og instruktivt, og det er et velegnet redskab for både chauffør og vognmand i hverdagen. Den forståelige uro, der har været omkring konsekvenserne af de skærpede bøder, og hvilke forhold, der kunne udløse dem, bør med kataloget kunne lægge sig, og lade vognmænd og chauffører fokusere på en fortsat professionel og sikker udførelse af hverdagens tusindvis af transporter til gavn for hele Danmark,« udtaler Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

Kataloget rummer afsnit om bremser, både præstation, driftsvirkning og komponenter, om styreapparat, rat og ratsøjle, om hjul og dæk, om stoplygter og stoplys samt underkøringsværn.

Dertil indgår en ”Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”. Guiden indeholder eksempler på, hvad en chauffør skal undersøge inden kørsel.

I faktaarkene i vejledningen kan man se, hvornår en fejl eller mangel betragtes som ”sikkerhedskritisk”. Færdselsstyrelsen oplyser, at i takt med, at ”yderligere fortolkningsbidrag” måtte blive fastlagt af domstolene, vil der blive udarbejdet nye faktaark. Materialet skal derfor ikke ses som udtømmende.

Se links til hele kataloget over sikkerhedskritiske fejl og mangler HER.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062