23948sdkhjf

Danmarks 3. største bro på vej

Kontrakten i hus mellem Sjælland og Falster – 1. spadestik i efteråret 2018.

Vejdirektoratet indgik i går kontrakt med det italienske jointventure-selskab Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) på opgaven med at bygge en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

SBJV består af de tre entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Sidstnævnte er dog kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 pct. Konstruktionen er valgt, fordi Condotte ansøger de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet.

Projektet sikret

- Med dagens underskrifter af totalentreprisen på Storstrømsbroen er aftalen nu formelt på plads mellem Vejdirektoratet og SBJV. Condotte er uden bestemmende indflydelse i konsortiet, og det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel kun kan ændres efter aftale med bygherre, hvilket vil sige os, siger Erik Stoklund Larsen, projektdirektør i Vejdirektoratet.

I kontrakten indgår desuden klausuler om selvrenselse og ophævelse, samt øgede økonomiske garantier, som sikrer projektet yderligere.

Gavner hele regionen

- Der har været skrevet og sagt meget om SBJV i den seneste tid. Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget selve broen. Den nye Storstrømsbro vil komme hele regionen til gavn, både mens arbejdet er i gang, og efter broen åbner for trafik, siger Erik Stoklund Larsen.

Med kontraktunderskrivelsen kan SBJV nu tage hul på de praktiske forberedelser til byggeriet af Danmarks tredjestørste bro med en entreprisesum på knap 2,1 mia. kr.

Første spadestik forventes foretaget i efteråret 2018 og åbning i 2022 for vejdelen og 2023 for banedelen.

Dansk samarbejde

De tre entreprenører bag SBJV kommer med stor erfaring med totalentrepriser indenfor projektering og anlæg af store broer - herunder betonbroer, jernbanebroer over vand samt vej- og jernbaneanlæg.

Projektdirektør Ennio Buson fra Itinera, som repræsenterer SBJV, understreger da også, at man er godt rustet til opgaven og ser frem til at et tæt samarbejde med de danske myndigheder, fagforeninger og kommuner.

- For os handler det først og fremmest om at levere et anlæg, der lever op til alle krav under udførelsen og naturligvis bagefter, når det bliver taget i brug. For at nå det mål har et stærkt partnerskab med lokale og regionale myndigheder og samarbejdsorganisationer absolut en høj prioritet hos os, siger Ennio Buson.

Produceres lokalt

Elementerne til den kommende bro skal støbes og samles på Masnedø mellem Falster og Sjælland.

Udover en ny betonfabrik til elementproduktionen vil arealet også rumme en byggeplads med skurby og materiel.

Desuden skal SBJV i de kommende måneder planlægge behovet for danske underleverandører til de enkelte opgaver, hvor danske EKJ Rådgivende Ingeniører i forvejen er en del af holdet.

Den samlede etablering af arbejdspladsen forventer man kan gå i gang i maj 2018.

Fakta ny Storstrømsbro

Vejdirektoratet bygger den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

Bliver ca. 4 km lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får den gang- og cykelsti.

Har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland.

Ventes klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafik i 2023.

Samlet pris for projektet, inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro, ca. 4,1 mia. kr.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142