23948sdkhjf

Danmarks eneste uafhængige konsulent

Lars Albæk, Al-kon, rådgiver om (køb af) flådestyring og sikring af rullende materiel og gods.

- Hvad er vognmandens behov, hvad er forventningen til effekten – og hvad koster investeringen?

Spørgsmålet kommer fra Lars Albæk, der blandt andet har været salgschef hos Dansk Autohjælp og siden 2010 har været selvstændig med konsulentfirmaet AL-kon med afsæt fra Aabyhøj ved Aarhus.

Fokus hos AL-kon er primært udstyr til GPS- og flådestyring i blandt andet transportbranchen – og tilhørende sikring og overvågning af branchens dyre investeringer, også på hjul.

- Se, hvor mange der har købt for meget, for lidt, for dyrt eller for billigt. De har ikke været ordentligt rådgivet. Jeg er Danmarks eneste uafhængige konsulent. Jeg får ikke provision, når jeg rådgiver kunderne. Jeg fokuserer på, at de får dét, de har behov for – til den rigtige pris, forklarer Lars Albæk til Vognmandens Fagblad.

Analyse af behov

Lars Albæk peger på vigtigheden af, at der laves en analyse af behovet, inden vognmænd investerer i GPS- og flådestyring.

- Er der eventuelt et system i forvejen, og hvordan fungerer det i så fald? Transportbranchen er præget af hård konkurrence, så der er ikke typisk plads til unødvendige udgifter og fejlinvesteringer. Derfor er det også en god idé at prøve at synliggøre fremtidige behov. Hvad er ’need to have’, og hvad er ’nice to have’ – og ’nice to have’ er nogle gange billigt, fortsætter Lars Albæk.

Udarbejdelse af en præcis specifikation af krav til en ny GPS- og flådestyring er næste skridt på vejen, inden indehaveren af AL-kon eventuelt også assisterer kunden omkring fasen, hvor den endelige investering besluttes. Her er der blandt andet fokus på ’den rigtige pris’.

Anti-crime

Oprindeligt er GPS-teknologien udviklet til hurtig og præcis navigation, men i dag fokuserer en del leverandører også på at tilføre teknologien øget sikkerhed mod tyveri og – i værre fald - røveri.

- Jeg har stor indsigt på området via mit store europæiske netværk. Bander stjæler i stort omfang værdifuldt gods, og de ved, hvor flådestyringen er placeret på biler, anhængere og trailere. Her skal der bruges en sikring, der sidder et ’sikkert sted’. Det kan eksempelvis ske via placering af batteridrevne enheder, der holder strøm i op til cirka 15 år, tilføjer Lars Albæk.

Sony Europe

Det seneste år har han blandt andet rådgivet Sony Europe i forhold til øget sikring mod kostbare tyverier af elektronikkoncernens produkter.

Vognmandens Fagblads trykte udgave, der udkommer 11. juni, bringer et tema om IT og flådestyring.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125