23948sdkhjf

Kvik lastbiltrafik

”Ganske gode” adgangsforhold trods 25 procent ekstra trafik.

Trafikken på Marselis Boulevard i centrum af Aarhus er steget med 25 procent på bare to år. Alligevel viser nye målinger, at det tager kortere tid end tidligere antaget at komme fra Motorvej E45 til Aarhus Havn.

Sådan lyder meldingen til blandt andre vognmænd og chauffører fra Aarhus Havn.

2,16 min. ekstra

Aktuelle målinger viser således, at det i den værste myldretid kun tager 2 minutter og 16 sekunder mere at køre de 4,15 kilometer i forhold til tiden med næsten tomme veje omkring midnat.

Målinger fra en tilfældig udvalgt uge i februar viser desuden, at det tog op til 5 minutter og 34 sekunder at køre de 4,15 km., da trafikken var tættest torsdag eftermiddag mellem kl. 15 og kl. 16. De der valgte at køre turen natten til fredag, fra kl. 01 til kl. 02, tilbagelagde samme tur på 3 minutter og 18 sekunder.

Gennemsnitstiden for alle syv døgn i den pågældende uge viser, at det tager mellem 4 og 5 minutter at køre fra den sidste del af motorvej E45 og frem til havnetunnellen.

Direktør: Ganske gode forhold

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen, Aarhus Havn, kalder ovenstående målinger for interessante og måske mytedræbende.

- Vi har i årevis levet med, at forskellige aktører gang på gang har talt om, hvor svært det er at komme til Aarhus Havn. Men nu synes jeg for alvor, at vi har fået bevis for vores påstand om, at tilkørselsforholdene til havnen rent faktisk er ganske gode, udtaler havnens direktør.

Fortsat tunnel-behov

Jakob Flyvbjerg Christensen påpeger dog, at det ikke må blive en sovepude og et argument for, at der ikke er behov for en Marselis Tunnel.

- Marselis Tunnelen er en nødvendighed. Dels fordi der kommer endnu mere trafik i fremtiden i takt med, at vi øger vores godsomsætning, men også fordi passagererne til og fra Mols-Linien kommer til at køre den vej, når færgeterminalen flyttes om nogle år. Og dels er Marselis Tunnelen også en hensyntagen til byens borgere, og således en nødvendighed, fordi Aarhus Havn ligger så bynært som tilfældet er.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen peger i øvrigt på, at de nuværende gode tilkørselsforhold alene er et resultat af den allerede gennemførte 1. etape af Marselis Tunnelen.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156