23948sdkhjf

Mere effektivt netværk

Fra 45 til 32 stationer.

Fra august udruller SOS Dansk Autohjælp en ny struktur i Danmark.

Fremover styres aktiviteterne fra seks distriktsstationer, placeret i Køge, Odense, Kolding, Herning, Aarhus og Aalborg. Hver distriktsstation får en række tilknyttede stationer, og i alt kommer netværket til at bestå af 32 stationer - mod 45 i dag.

- Vi har længe arbejdet med at få etableret en endnu mere effektiv struktur, som også understøtter de fremtidige krav, og vi glæder os til at komme i drift, fortæller Hans Erik Hansen, chef for stationsnetværket i SOS Dansk Autohjælp.

Da SOS International overtog Dansk Autohjælp i 2012, havde selskabet en struktur, der var opstået ved, at en række selvejede stationer etablerede et nationalt samarbejde. I august 2017 udløber de gamle aftaler, og SOS Dansk Autohjælp tilpasser dermed strukturen til markedets krav.

Seks stationer ny rygrad

Hans Erik Hansen:

- Vi har været i dialog med stationsejerne. Nogle har ønsket en fremtid i SOS Dansk Autohjælp, mens andre har valgt at gå andre veje. Resultatet er blevet, at seks af netværkets største stationer bliver rygraden i den nye struktur. Vi har landets højeste kundetilfredshed og denne ønsker vi at hæve til et endnu højere niveau. Yderligere er vores mål med den nye struktur at effektivisere udrulning af nye services, sikre optimal ressourceudnyttelse og miljøeffektiv drift.

Krav om effektivitet

Konkurrencen i markedet er steget markant de seneste år. Nye biler bliver stadig mere driftssikre og har sjældnere behov for vejhjælp. Samtidig bliver bilerne mere avancerede, så det ofte kræver ekspertise og specialudstyr at håndtere vejhjælpen.

Udviklingen i markedet går mod, at forsikringsselskaber og bilimportører i stigende grad tilbyder vejhjælp del af deres ydelse. Hvert selskab har egne krav til vejhjælpsydelsen, som afspejler den service, de ønsker deres kunder skal modtage. Det betyder, at vejhjælpen skal kunne levere differentierede produkter med ensartet højt serviceniveau over alt i landet. Samtidig stiger efterspørgslen på nye ydelser og dette skal balancere med, at priserne er under pres.

Mindre tomkørsel

- Med den nye struktur kan vi køre mere effektivt end tidligere. Fremover er vi ikke bundet af, at stationerne har eneret til deres egne distrikter, så nu kan nærmeste ledige bil løse opgaven, og vi kommer til at køre væsentligt færre kilometer med tomme biler. Det er godt for økonomien og for miljøet og ikke mindst vil kunderne opleve, at vi når endnu hurtigere frem til dem, påpeger Hansen Erik Hansen.

Nye teknikerbiler

I dag lægger bilisterne først og fremmest vægt på at kunne komme videre i egen bil så hurtigt som muligt, når de rekvirerer vejhjælpen. Derfor har SOS Dansk Autohjælp indkøbt teknikerbiler til alle distrikter. De kan tømme tanken for bilister, som har tanket forkert. De kan desuden skifte hjul og batteri, samt fortage diagnosticering og en lang række nødreparationer på stedet, så bilisten kan komme videre i egen bil.

Et dækkoncept skal gøre det muligt at forsyne bilister med et nødhjul, og vejhjælpsbilerne vil desuden ofte kunne tilbyde bilisten et nyt batteri, hvis det gamle er slidt op.

Helpdesk

SOS Dansk Autohjælps biler er forsynet med diagnoseværktøjer, som kan afsløre, hvad der eventuelt er galt med bilen. På vagtcentralen i Aarhus etableres desuden en helpdesk, hvor teknikere kan assistere autoredderne med teknisk ekspertise direkte på nedbrudsstedet.

- Det kræver selvfølgelig også efteruddannelse af medarbejderne, og den nye struktur sikrer et højt og ensartet uddannelsesniveau over hele landet. Vi bliver i stand til at foretage fælles indkøb, og vi kan sikre, at der er adgang til det helt rigtige materiel alle steder i landet. I det hele taget vil vi stå med en top moderne og konkurrencedygtig organisation, som kan leve op til vores kunders ønsker og ikke mindst sikre det, som er målet hver dag, nemlig at bilisterne oplever den absolut bedste service, tilføjer Hans Erik Hansen.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11