23948sdkhjf

Regler for vinterdæk på glatis?

Goodyear peger på forskellige regler for vinterdæk i Europa

Goodyear advarer lastbilchauffører om faren ved ikke at bruge korrekte vinterdæk. Både dårligt vejr og de forskellige, europæiske regler for vinterdæk kan stoppe kørslen eller straffe chaufførerne for ikke at overholde loven.

Benjamin Willot, marketingdirektør for erhvervsdæk hos Goodyear Europe, Middle East & Africa:

- Alle chauffører er klar over de problemer, som et pludseligt snevejr kan medføre, og generelt har de udstyret deres køretøjer med det nødvendige udstyr. Men et stigende antal europæiske lande kræver, at man bruger vinterdæk til erhvervskøretøjer – ikke kun, når forholdene byder det, men også i faste tidsrum hvert år. En af de store udfordringer for chaufførerne er den manglende harmonisering i EU af reglerne for vinterdæk til erhvervskørsel. Overholder man ikke reglerne, kan det medføre bøder, eller at køretøjet ikke må køre videre.

Nyt EU-symbol

Definitionen af vinterdæk til erhvervskøretøjer udvikler sig i hele Europa. M+S-mærket (ses også som MS, M&S, M-S), der står for ”mudder og sne”, har hidtil understøttet de nationale regler om vinterdæk.

Men sidst i 2012 introducerede EU endnu et nyt vinterdæksymbol: 3PMSF (3-Peak-Mountain-Snow-Flake)-mærket. Det nye symbol kan kun anvendes lovligt, hvis dækket opfylder et mindstekrav om kørsel i sne. Erhvervsdæk, der består den standardiserede prøve og er udstyret med 3PMSF-mærket, er officielt ”snedæk til brug i ekstreme sneforhold”. Men 3PMSF-symbolet udelukker ikke brugen af M+S-mærket eller erstatter brugen af dette i lovgivningen om vinterdæk til lastbiler i Europa. Begge mærker er fortsat gyldige, og de specifikke vinterdækkrav skal findes i de forskellige landes nationale lovgivning.

Regler eller ej

I Europa er der allerede lande, der har vedtaget eller ændret deres regler for vinterdæk, hvor der henvises til erhvervskøretøjers 3PMSF-mærkede dæk, og stadig accepterer alle M+S-mærkede dæk med eller uden 3PMSF.

Norge, Sverige, Tyrkiet og Rusland anerkender den nye mærkning, hvorimod Østrig, Tyskland, Kroatien og Italien fortsat kun henviser til M+S-mærkning i den nationale lovgivning om vinterdæk. I nogle europæiske lande, eksempelvis Belgien, Danmark, Estland, Finland, Ungarn, Irland, Letland, Litauen, Storbritannien samt Polen, gælder der ingen regler omkring lastbilers brug af vinterdæk.

M+S-symbolet accepteres generelt stadig som definition på vinterdæk til erhvervskøretøjer i europæiske lande, men der gælder ofte andre tillægskrav såsom minimum mønsterdybde i vinterhalvåret.

28 lande

Goodyear Dunlop har identificeret 28 europæiske lande med regler for brug af vinterdæk til erhvervskøretøjer. Nogle steder er kravene lokale, andre steder kræves der under visse omstændigheder vinterdæk på alle veje, og andre steder gælder der obligatoriske regler i en fastsat tidsperiode uanset vejrforholdene. Flådeoperatører bør kontrollere reglerne for de respektive lande, som de kører i.

ISO-test

M+S betyder, at et dæk har bedre vejgreb i sne end et standarddæk. Mærket er ikke knyttet til en standardiseret test. Derimod skal 3PMSF-dæk bestå en ISO-test med strenge regler, som EU definerede i 2012.

I testen sammenlignes vejgrebet med et referencedæks vejgreb på en vej med tætpakket sne. For at bestå testen skal dækket have et vejgreb, der er mindst 25 procent bedre end referencedækkets. Set ud fra kravet om vejgreb i sne er lastbildæk med 3PMSF-symbolet det bedste valg til svære vinterforhold i forhold til dæk, der kun har M+S-mærket. /cw

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11