23948sdkhjf

Virker højde- og breddealarmen?

Lovkrav om lydsignal og advarselslampe, melder DTL-netværk.

Kran Blok Erfa, DTL’s specialforening for vognmænd der kører kran- og/eller blokvognskørsel, oplyser, at der hersker lidt uklarhed om, hvorvidt der skal være en ”HEW” (”Height Warning”) - eller på godt dansk - en alarmering, hvis lastbilkranen ikke er i korrekt transportstilling, når kørslen begyndes.

Klare regler siden 2006

Siden 2006 har der dog været helt klare regler på området, funderet i den harmoniserede standard for lastbilkraner EN 12999.

I 2011 blev det også et krav, at der skulle tilføjes et lydsignal sammen med en advarselslampe i førerkabinen, der aktiveres, hvis kranen ikke er i transportstilling, når chaufføren begynder at køre. Kontrollen gælder således ikke bare bilens højde men også bredde, hvor eventuelt støtteben skal være skudt ind på plads.

Også producenter

Kravet omfatter også kranproducenterne, der ved levering skal udstyre kranerne med sensorer, som kan tilsluttes relevante signalgivere i førerhuset.

- Vi skal derfor opfordre medlemmerne og deres personale til at tjekke, om deres lastvognsmonterede kran nu også er forsynet med den pågældende advarselsanordning, og om den er aktiv, lyder det fra sekretær og konsulent Finn Bjerremand, DTL Danske Vognmænd og Kran Blok Erfa.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125