23948sdkhjf

Vognmænd sejlere mere miljøvenligt

Scandlines’ hybridfærger nedsætter CO2-udledning.

Vognmænd der fremover tager lastbilen med på ruten Rødby-Puttgarden får den sidegevinst, at Scandlines nu nedsætter CO2-udledningen fra rederiets færger på ruten.  

Som den første af Scandlines fire hybridfærger på ruten er M/F Schleswig-Holstein blevet udstyret med fire nye thrustere. Deres funktion er både at styre og at drive skibet fremad. De nye thrustere støjer mindre og giver færre vibrationer under vandet. Det bidrager til bedre levevilkår for blandt andre marsvin i Femern Bælt, og så reducerer de nye thrustere færgernes CO2-udledning.

Polen

M/F Schleswig-Holstein har således fået monteret nye thrustere på værftet Remontowa i Gdansk, Polen. De mere end 20 år gamle push-thrustere er her udskiftet med pull-thrustere fra Kongsberg Marine. Hver thruster har fire propelblade, vejer 25 ton og har en diameter på 3,2 meter.

På de gamle push-thrustere sidder propeldrevet bagest, så vandet først skal forbi thrusteren, inden det når til selve propeldrevet. På de nye pull-thrustere, sidder propellen forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet.

- Scandlines tænker på miljøet. Ved at udskifte alle 16 thrustere på vores hybridfærger på Rødby-Puttgarden ruten kan vi nedsætte CO2-udledningen med yderligere 10 til 15 procent og dermed formindske aftrykket på miljøet. De nye thrustere er et vigtigt skridt på vores vej mod en grønnere færgeflåde og i vores Zero Emission strategi, siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen.

Om Scandlines

Med over 43.000 afgange på 8 færger transporterede Scandlines i 2018 over 700.000 fragtenheder, i alt 7,4 millioner passagerer, 1,8 millioner personbiler og 36.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11