23948sdkhjf

Social dumping-udspil kommer bag på social dumping-ordfører

Det kommer helt bag på social dumping-ordfører hos DF, Claus Kvist Hansen, at regeringen i den ellevte time, lige før folketingsvalget blev udskrevet tirsdag, kom med et udspil, der indeholder 63 tiltag, der skal sikre tryghed, rimelighed og ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.

En del af disse tiltag handler nemlig om bekæmpelse af social dumping, og faktisk har Claus Kvist Hansen overhovedet ikke hørt om regeringsudspillet, før end Lastbil Magasinet kontakter ham.

»Hvor ville jeg ønske, at regeringen havde fremsat disse tiltag i oktober 2015 efter valget. Så havde vi haft noget konkret at arbejde ud fra. Der er jo ting i udspillet, som vi har råbt og skreget på i årevis. Så hvor kunne verden dog have set anderledes ud, hvis det var blevet fremlagt før. Det er fint med et udspil, men der skulle være sket handling for flere år siden. Hvorfor skulle regeringen trækkes til truget? Og hvorfor har vi skullet bruge tid på at stille en byge af spørgsmål og få ubrugelige svar,« lyder det fra Claus Kvist Hansen.

V: Spørg os efter valget

For at opnå ordnede forhold på arbejdsmarkedet præsenterer regeringen en række tiltag, hvoraf flere har direkte afsæt i transportbranchen. Blandt andet vil regeringen udvide Færdselsstyrelsens kontrol med ulovlig parkering, øge bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjer ”markant” og opfordre kommuner til at indføre parkeringsrestriktioner og forbud mod overnatning, lyder nogle af tiltagene i udspillet.

Onsdag spurgte Lastbil Magasinet transportordfører hos Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, hvad markant forhøjede bøder for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjer betyder i kroner og ører?

 »Det har vi ikke lagt os fast på endnu. Det skal markeres, at det her er ulovligt. Vi har ikke nået at drøfte det nærmere. Nu er det valg, det handler om. Så spørg mig igen efter valget,« lød svaret fra Kristian Pihl Lorentzen.

Han forklarede derefter, at han ikke har nærlæst udspillet, og derfor, og på grund af valg-travlhed, er det heller ikke muligt at få svar på, hvad der menes i udspillet, når regeringen vil ”udvide Færdselsstyrelsens kontrol med ulovlig parkering” og ”foretage et nabotjek af ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet med henblik på at præcisere den danske fortolkning”.

Lastbil Magasinet har også spurgt DF-ordføreren, hvad han mener, det skal koste at foretage hvil ulovligt i bilen?

»Man skal finde ud af, hvad det koster i de andre EU-lande, og så skal bøden op på samme niveau som der, hvor den er strengest i EU,« siger Claus Kvist Hansen.

- Et slag i luften

At regeringen nu opfordrer kommunerne til at indføre parkeringsrestriktioner og forbud mod overnatning i bilen kalder Claus Kvist Hansen et slag i luften, og det skyldes, at kommunerne, som tingene ser ud i dag, får nedsat deres statstilskud med et beløb, der svarer til 20 procent af indtægterne fra opkrævede p-afgifter. Denne modregning foretages på baggrund af de udskrevne p-afgifter, og det er uanset om de nogensinde bliver betalt eller ej.

»Regeringen kan ikke være uvidende om denne konflikt. Derfor virker det som et sværdslag i luften, medmindre man vil kigge på refusionen til staten. Jeg synes lidt, det er en ’smart i en fart-kommentar’. Det fremstår helt omkostningsfrit for regeringen at sige, at kommunerne skal indføre parkeringsrestriktioner.«

Du er dit partis social dumping-ordfører, hvorfor har du ikke set og hørt om regeringens udspil før nu?

»Jeg har ikke fået det tilsendt, og jeg har ikke opdaget det. Jeg undrer mig over timingen ved det her udspil. Det virker ejendommeligt.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625