23948sdkhjf

Speditører: Politiet på gale veje

Formanden for Fagudvalg Vej & Bane i Danske Speditører, Karl Christensen, er utilfreds med politiets nye kurs for særtransporter, som ifølge speditørerne er fuldstændig ubegrundet.

»At f.eks. større byggeelementer nu kun må transporteres enkeltvis, er hverken i overensstemmelse med god, sund transportpolitisk fornuft eller med ulykkestallene. For at begynde med det sidste, er jeg ikke bekendt med, at der skulle være sket trafikulykker eller opstået farlige situationer, der skyldes, at en lastbil har fragtet mere end et element ad gangen,« siger Karl Christensen.

»For det andet er politiets nye kurs forbundet med konsekvenser, der næsten ikke er til at leve med. Når det nu forlyder, at en enkelt virksomhed, der tidligere har stået for omkring 600 særtransporter, fremover skal sende transportvogne afsted næsten 2.300 gange, må man sige, at de negative konsekvenser i form af f.eks. ekstra trængsel og ekstra miljøbelastning langt vil overstige den påståede positive trafiksikkerhedsmæssige gevinst,« siger Karl Christensen.

»De vognmænd, som speditørerne samarbejder med, skal være klar over, hvad den nye kurs betyder for de daglige operationer. Og ikke mindst, at speditøren forventer, at samtlige underleverandører overholder alle love og regler. Kunderne skal være klar over, at den nye måde at planlægge og udføre særtransporter på, vil få en række uundgåelige konsekvenser, som alle parter bliver nødt til at tage højde for,‹ siger Karl Christensen.

Karl Christensen opfordrer Færdselsstyrelsen til at ændre bestemmelserne, hvis ikke politiet vil fortsætte den tidligere tolkning på området.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062