23948sdkhjf

Stena Line: Vi træffer nu følgende forholdsregler

Lang tæt kø ved buffeten, chauffører der sidder tæt sammen og flere i én kahyt. Det er forholdene for de chauffører, der hver dag benytter Stena Lines færger. Og det undrer en af de chauffører, der fire til seks gange om ugen er med færgen mellem Grenaa og Halmstad.

Klaus Dam Nielsen har kørt lastbil i 15 år. Han understreger, at han intet har at udsætte på rengøringen og toiletforholdene på Stena Lines færger. Det, han derimod mener, der skal gøres noget ved i en tid, hvor coronavirus får regeringer verden over til at lukke deres lande ned i et forsøg på at stoppe smittespredningen er, det faktum, at chauffører sidder tæt sammen og kan blive nødt til at sove i samme kahyt på Stena Lines færger.

»Det giver ingen mening, at Stena Line lukker restaurantområdet på deres færger, så der er mindre plads at sprede sig ud på. Buffeten er stadig åben, men vi kan ikke sidde i området længere. Der er heller ikke markeringer på gulvet, der viser, at vi skal holde afstand, hvilket kunne hjælpe meget. Og det giver bestemt heller ikke mening, at vi stadig skal sove to og to sammen i soverummene. Jeg blev sat sammen med en anden chauffør, da jeg var med færgen mandag, og det sagde jeg simpelthen nej til. Jeg bad om at få et ene-rum, men det var ikke muligt. Så sad jeg i en stol og sov, men det er sgu svært at sove, når man sidder ret op og ned,« lyder det fra Klaus Dam Nielsen.

Han vil ikke tage chancer, når det kommer til smitte. Han har en kæreste og en papdatter derhjemme, som han for det første vil beskytte og for det andet vil være ked af at skulle undvære, hvis han han skulle i corona-karantæne.

Men er det ikke chaufførernes eget ansvar at holde afstand og være forsigtige?

»Jo, det er det. Men vi skal have plads til at kunne holde afstand, og det har vi ikke, når Stena Line lukker områder på færgerne og vil have, at vi skal sove to mand i et lille soverum. Jeg synes, Stena Line skulle lukke alle områder op, selvom jeg godt ved, det vil kræve ekstra personale, fordi der så skal gøres mere rent. Og så må de i en periode tage færre lastbiler og dermed chauffører med, så alle kan få hver deres soverum. Det er alvorligt det her, og hvis 40 chauffører ombord på Stena Line bliver smittet, kører fra færgen og fordeler sig rundt i Sverige og Danmark og smitter videre, ja så er regeringens nedlukning jo ligegyldig,« siger Klaus Dam Nielsen.

Hos Stena Line oplyser pressechef Carl Mårtensson, at Stena Nautica-færgen mellem Halmstad-Grenaa er et svensk fartøj og Stena Line og skibsføreren overholder anbefalingerne fra de svenske myndigheder. I Sverige er der ikke de samme restriktioner som i Danmark, når det kommer til coronavirus, og hverken skoler, børnehaver grænser eller arbejdspladser er lukket ned i samme omfang som i Danmark.

»Jeg vil understrege, at Stena Line altid sætter sikkerheden for vores ansatte, passagerer og chauffører først. Vi har implementeret sikkerhedsforanstaltninger siden midten af februar og evaluerer og øger konstant på grund af nationale regler og udviklingen af Covid-19. Dette inkluderer procedurer for særlig sanering af områder med høj trafik og håndkontakt ombord flere gange om dagen. Informationsplakater og digital skiltning om god håndhygiejne og social afstand hænger i alle rum ombord. De er baseret på WHO’s råd og er på engelsk og med billeder.

Hvordan er forholdene for lastbilchaufførerne på Stena Lines overgange i denne tid? Får de eksempelvis ene-rum i denne tid med coronavirus, eller sover de stadig flere chauffører i et soverum?

»Stena Line Groups retningslinjer under Covid-19 er, at chauffører vil blive indkvarteret i enkeltkahytter, så vidt omstændighederne tillader det, men ikke kan garanteres. Lokale variationer kan gælde på visse ruter. Da Stena Nautica hovedsagelig transporterer godstrafikchauffører i øjeblikket, er antallet af passagerer begrænset. Skibet har 52 hytter ombord, og det dækker alle chauffører på nogle afgange, men i nogle situationer er en kabine besat af to personer, men aldrig mere i en kabine. Dette er selvfølgelig frivilligt, da vi også tilbyder liggestole, hvor chauffører kan hvile som et alternativ. Kabinerne rengøres og desinficeres mellem afgange, inklusive toiletter.«

Har Stena Line specifikke retningslinjer for lastbilchaufførers færden på færgen under overgang for at minimere risikoen for smittespredning af coronavirus? Jeg har fået tilsendt fotos fra en af jeres daglige ture Grenaa-Halmstad, hvor chaufførerne sidder tæt ved borde og der ikke er den anbefalede afstand mellem dem. Hvordan forholder I jer til det, at chaufførerne sidder tæt sammen?

»Vi har som beskrevet ovenfor informeret om COVID-19 og sikkerhedsforanstaltninger ombord i flere uger. Vi har justeret det, da den sociale distancering også kom ind i billedet. Men for at sikre, at dette overholdes korrekt af alle og for at øge vores gæsters sikkerhed, træffer vi nu følgende forholdsregler for at forbedre (forholdene på) Stena Nautica yderligere: skift til portionsanretninger af mad, inklusive brød og salatstationer, vi åbner også lukkede områder for at sprede gæsterne mere og for at hjælpe vores gæster med at følge de sociale distanceringsbegrænsninger og opsætter markering af afstanden 1,5 meter på gulve. Forhåbentlig hjælper dette yderligere.«

Skulle der være ting, - toiletter, rengøring eller andet - chaufførerne finder utilfredsstillende, opfordrer Carl Mårtensson til, at man henvender sig direkte til personalet ombord, så der kan blive gjort noget ved problemet straks.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078