23948sdkhjf

Stort flertal støtter lov om p-rabat … men er dybt skeptiske omkring effekten

Selv om man ikke er ovenud begejstret for et lovforslag, kan man godt stemme for.
Det står klart, efter at Folketingets partier meget sent tirsdag aften førstebehandlede lovforslaget, der betyder, at p-syndere fremover kan opnå en besparelse på op til 50 procent, hvis de betaler p-afgiften inden for højest fem dage.

Forslaget skal medvirke til at komme problemet med ubetalte p-afgifter fra udenlandske chauffører og vognmænd til livs. Det er nemlig sådan, at kun 17 procent af udlændingene betaler afgiften, og indtil i dag har staten haft meget store problemer med at få pengene i statskassen – faktisk ligger der et tocifret millionbeløb og venter i ubetalte p-afgifter.

Selv om forslaget altså langt fra bliver mødt med begejstring, tegner der sig et klart flertal for en rabatordning. Lovforslaget er todelt og indeholder også et element om en fordobling af afgiften for overtrædelse af de særlige regler om ulovlig standsning på parkeringspladser reserveret til brug for personer med handicap. Den del af lovforslaget er der udelt begejstring omkring.

Men en differentiering af parkeringsafgifter for lastbiler og busser på statslige veje, så afgiften bliver mindre, jo hurtigere afgiften bliver betalt, får en lunken modtagelse, men ses blandt flere politikere trods alt som et forslag, der må prøves af.

V: - Vi giver det en chance

- På rastepladserne langs statsvejnettet har vi bøvl med, at udenlandske chauffører glemmer at betale afgiften. Det er vi nødt til at sætte ind over for. Vi er lidt i tvivl om, om det her forslag med en belønningsordning nu virker. Men vi er klar til at give det en chance. Men vi vil i hvert fald spørge mere ind til effekten af det her under udvalgsbehandlingen. Jeg frygter, at det ikke har den store virkning. Jeg tror, der skal anderledes og mere håndfaste metoder til, hvis de bøder skal kradses ind. Men vi er klar til at give det, regeringen her foreslår, en chance, og derfor støtter vi samlet set lovforslaget, sagde Kristian Pihl Lorentzen (V).

Dansk Folkeparti bakker ikke om en rabatordning til hurtige betalere.

- Helt ærligt, hvorfor skal man have rabat på straf? Det bruger man da ikke på alle andre områder. Prøv at tænke jer, hvis det spredte sig. De her chauffører må betale ved kasse 1, inden de kører videre. Alternativt kunne man vælge at bruge nummerpladeskannere ved grænsen. Så når man kommer tilbage efter en måned og kører rundt uden at betale, ja, så bliver man stoppet og får ikke lov til at køre videre, før man betaler, sagde Dennis Flydtkjær (DF), som mener, at forslaget skaber et knæk i retsbevidstheden hos chauffører, der gør det, de skal.

- En endnu bedre model – hvorfor ikke give bøden til det træk, man kører med? Et dansk speditionsfirma hyrer måske østeuropæere ind til at køre lastbilen til kummerlige vilkår. Det er så også derfor, de sover på rastepladserne. Hvis det så pludselig får nogle konsekvenser, at de fik de her bøder, så ville det være deres ansvar (speditørerne) at sende dem videre til dem, der kører lastbilen. Jeg er med på, der skal en løsning til, så vi får de her penge i kassen, men løsningen er altså ikke at give rabatter. Hvis jeg ikke betaler min skat, skal jeg så også til at betale mindre i skat? Det er jo ikke en løsning, sagde Dennis Flydtkjær, som bad om at få lovforslaget delt op, da partiet støtter delen om handicapparkeringen.

EL: - Vi støtter det – trods alt

Anne Valentina Berthelsen (SF) slog fast , at man ikke hos SF tvivler så meget som Venstre på, at forslaget vil virke.

- Men det må jo komme an på en prøve. Derfor støtter vi lovforslaget, og så må vi evaluere på det, sagde hun.

Rasmus Vestergaard Madsen (EL) stiller sig tvivlende over for, om p-afgifterne bliver betalt med en rabatordning som incitament.

- For vi har trods dette lovforslag problemer med at få styr på selve inddrivelsen af parkeringsafgifterne fra de udenlandske køretøjer. Det løser vi ikke for alvor med det her lovforslag. Derfor vil det også være fornuftigt, at transportministeren om et års tid orienterer Folketinget, om loven faktisk har haft den ønskede effekt – at flere parkeringsafgifter betales, og at antallet af ulovlige parkeringer er faldet. Trods de kommentarer støtter Enhedslisten samlet set forslaget, sagde Rasmus Vestergaard Madsen.

K: - Vi tror ikke en dyt på det

Niels Flemming Hansen (K) kalder samlet set forslaget ”nogenlunde sympatisk”. Også Konservative støtter ubetinget handicapdelen.

- Det er dejligt at se, at de danske vognmænd, der har svært ved at få en ledig parkeringsplads på de danske rastepladser, slipper billigere. Det har vi ikke noget imod – ud fra det princip om, at der simpelthen ikke er plads på de danske rastepladser, sagde Niels Flemming Hansen.

- I forhold til de udenlandske chauffører tror jeg ikke en dyt på, at der er flere, der kommer til at betale bøderne. Det er klart, at det vil jeg spørge ind til i udvalgsbehandlingen. I min verden skal der væsentligt, væsentligt skrappere midler til. Men noget er bedre end intet. Derfor glæder vi os til at følge udvalgsbehandlingen, og der vil nok blive rejst en del spørgsmål – specielt til den sidste del omkring de udenlandske chauffører. Men som udgangspunkt støtter vi forslaget, sagde Niels Flemming Hansen.

Nye Borgerlige giver ikke en pind for forslaget om en p-rabat.

- Jeg kan gøre det ganske kort. Første del af det her lovforslag er fint. Anden halvdel knap så meget. Straksopkrævning vil være helt naturligt. Det bruger man mange andre steder. Det er det eneste, der kommer til at virke, sagde Lars Boje Mathiesen (NB).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064