23948sdkhjf

Storvognmand: Det her kan vi ikke være bekendt

- Vi kan ikke være forholdene, vi tilbyder vores chauffører langs de danske motor- og landeveje, bekendt.

Det siger direktør for Ole Larsen Transport, Jakob Holm, som nu blander sig i debatten om manglen på toiletter – men også badefaciliteter - til lastbilchaufførerne i det daglige.

Direktøren for det store vognmandsfirma med hovedsæde i Brabrand har selv en fortid som lastbilchauffør gennem ti år, og et par gange om året kører han i et par uger som chauffør for at have en føling med, hvad der foregår ude i marken og mærke på egen krop, hvad det vil sige at være chauffør i dag. I de uger, han kører, ligger han også ude.

- Jeg har haft en uge op til påske, og jeg må sige, at det hele kun bliver værre. Der mangler toiletter, der mangler badefaciliteter, og der mangler steder at spise. Og de steder, der er toilet og bad, er de mere end snuskede. Jeg skulle for eksempel gøre mig meget umage for at finde et sted ved Halsskov, hvor jeg kunne få et bad, siger Jakob Holm.

Han mener, at flere steder med betalingstoiletter vil holde de værste uhumskheder væk og peger på Tyskland, hvor der flere steder er brugerbetaling på faciliteterne. Han medgiver, at det vil holde nogen udenlandske chauffører væk fra at bruge pladserne, men han mener alligevel, at en eller anden form for betaling vil holde det værste svineri væk.

Lige nu er der infrastrukturforhandlinger i gang om infrastrukturen frem mod 2035. Der har rastepladserne også en plads. Er der noget, du vil sige direkte til politikerne i den forbindelse?

- Ja, erkend, at vi har med et erhverv at gøre, hvor der er tale om flydende arbejdspladser. Der skal kunne tilbydes bedre faciliteter langs motorveje og landeveje. Køre- og hviletiderne betyder, at der skal holdes hvil, når der skal holdes hvil, og chaufførerne kan ikke ligge og køre en time ekstra for at finde en plads med faciliteter. I dag er der også mange flere, der overnatter ude, siger Jakob Holm.

- Chaufførbranchen har fået et dårligt image, men vi kan selv være med til at løfte dette image og tiltrække nogle chauffører, ved at chaufførerne bliver tilbudt nogle ordentlige faciliteter. Vi har jo også store problemer med demografien inden for chaufførbranchen. Mange chauffører er oppe i årene, og vi kommer til at mangle chauffører, siger Jakob Holm, der påpeger, at ringe toilet- og badefaciliteter også skræmmer potentielle kvindelige chauffører væk fra branchen.

Ole Larsen Transport tæller i dag 150 egne biler samt 50 biler via indlejede vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141