23948sdkhjf

Nyt partikelfilter til årgang 2009 - 2014

Teknologisk Institut og LiqTech International udvikler partikelfilter til lidt ældre biler.

Kravet til ren luft stiger i danske og udenlandske byer. Især tunge køretøjer og arbejdsmaskiner støder på miljøzoner, hvor kravene hele tiden flytter sig. For ældre køretøjer, som skal køre i miljøzoner, kan det være nødvendigt at eftermontere et partikelfilter.

LiqTech International, dansk producent af partikelfiltre, har derfor i samarbejde med Teknologisk Institut og Purefi A/S udviklet et partikelfilter og emissionssystem, som fungerer på Euro 5 lastbiler fra årgang 2009 til 2014. Filteret er eftermonteret, testet og fuldt integreret på denne type lastbil i forbindelse med projektet, der støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program.

Teknologien virker

- Vores emissionsmålinger viser, at teknologien virker. Filteret tilbageholder over 99,9 procent af de skadelige dieselpartikler. På den måde lever Euro 5 lastbilen op til nyeste og strenge Euro 6 krav, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

Han forklarer videre, at Euro 5 lastbiler som udgangspunkt ikke har et partikelfilter. Udfordringen er, at Euro 5 motoren er optimeret til at udlede meget lidt partikelmasse, men til gengæld udleder den antalsmæssigt mange af de helt små partikler. Den nye Euro 6 standard kræver, at netop antallet af partikler reduceres.

Udviklingen af det nye partikelfilter er sket i et samarbejde mellem LiqTech International, som har produceret filterkernen, Purefi A/S, som har integreret emissionssystemet med en SCR-katalysator, og projektlederen Teknologisk Institut, som har testet partikelfilteret på deres rullefelt og med emissionsmåleudstyr.

Partikelfilter med optimal tæthed

Ifølge den faglige konsulent på projektet, seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen fra Teknologisk Institut, har balancen været at udvikle et filter, som er tæt nok, men som ikke kvæler motoren.

- Partikelfilteret er designet, så det lever op til Euro 6 standarden. Opgaven har været at finde den optimale tæthed, som effektivt opsamler de mindste partikler, forklarer Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Desuden er partikelfilteret belagt med en filtercoating, som sikrer, at partiklerne afbrændes, når blot udstødningstemperaturen er tilstrækkelig høj.

Udover partikler, så sikrer SCR-katalysatoren, at NOX fjernes på niveau med en Euro 6 motor, hvor grænseværdien er fem gange lavere end for en Euro 5 motor.

 

Afprøvet i praksis

Systemet er også afprøvet i praksis. Her har en Euro 5 renovationsbil kørt almindelig drift i et år med eftermonteret partikelfilter.

- Vores tests på rullefelt verificerer, at partikelfilteret og hele emissionssystemet stadig leverer fuld effektivitet, efter det har været i brug i et år, konkluderer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

LiqTech International oplever en stigende efterspørgsel på partikelfiltre til eftermontering, og det behov løses af det udviklede filter, som kan tilpasses til alle typer af dieselmotorer.

- Det er alfa og omega for mig, at jeg kan bevise, at teknologien fungerer i praksis. London indfører bl.a. allerede nu Euro 6 miljøzoner, og Danmark følger efter i de fire største byer i 2022, så vi er glade for at stå med et færdigt og gennemtestet produkt netop nu, siger Sales Manager Brian Ambo Petersen, LiqTech International A/S.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095