Større byer: Ingen adgang for ældre 'rygere'
Nye skærpede miljøkrav, vedtaget af Folketinget, betyder, at det fra 1. juli 2020 er forbudt at køre med ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler i en række større byer. Hvis altså disse biler ikke er udstyrede med et eftermonteret partikelfilter, oplyser DTL – Danske Vognmænd.
Der er usikkerhed om, hvilke krav der vil blive stillet til filtrene, og yderligere skærpelser kan være i vente.
Folketinget vedtog de nye skærpede miljøzonekrav, lige inden folketingsvalget blev udskrevet.
Dispensation
DTL mener, at unikke specialkøretøjer, eksempelvis kranbiler, bør kunne få dispensation fra de skrappere miljøzoneregler. Den afgåede VLAK-regerings sidste handling var således en skærpelse af byernes miljøzoner. Minutter før udskrivelsen af folketingsvalget 7. maj blev regeringens lovforslag om skærpelse af kravene til at færdes i miljøzonerne vedtaget af Folketinget.
Skærpelserne har som nævnt effekt fra 1. juli 2020 og omfatter dieseldrevne lastbiler og busser. Der indføres samtidig miljøzonekrav til dieseldrevne varebiler i de byer, som i dag har miljøzoner, altså i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.
De skærpede miljøzonekrav foreslås indført trinvist:
Lastbiler og busser indregistreret før 1. oktober 2009 skal have monteret et partikelfilter for at måtte køre ind i miljøzonerne efter 1. juli 2020. Er bilerne indregistreret før 1. januar 2014, gælder kravet om partikelfilter efter 1. juli 2022.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.