23948sdkhjf

Toldpladsen i Padborg: Det billede kan jeg ikke genkende

Sundhedsskadelig, myndighederne vender det blinde øje til, druk og ulovligheder. Det er triste ord, der bliver brugt til at beskrive forholdene på den omdiskuterede toldplads i Padborg.
 
Flere har gennem den seneste tid råbt op om forholdene på pladsen, der i flere år har været omstridt på grund af de mange udenlandske lastbiler, der weekend efter weekend holder parkeret der, mens chaufførerne holder hvil.
 
Med coronapandemien er der atter opstået undren over og debat om pladsen.Chauffør John Skøtt Toft fra Højer kalder pladsen sundhedsskadelig, og pensioneret chauffør Finn Jepsen fra Padborg mener, ”det står forfærdeligt til dernede”.
 
På Facebook lyder en kommentar til et debatindlæg med overskriften ”Myndighederne lukker øjnene over for Toldpladsen” sådan her:
 
» Det er korrekt, det er en svinesti af rang og møgulækkert, det ligner en rumænsk rasteplads.«
 
Mens en anden direkte beskylder den ansvarlige kommune for ikke at tage problemerne på pladsen seriøst.
 
»Og Aabenraa kommune med borgmester Thomas Andresen i spidsen er total ligeglade.«
 
- Vi agerer ikke sundhedsmyndigheder
 
Det er Aabenraa Kommune, der er ansvarlige for pladsen. Borgmester Thomas Andresen (V) mener ikke, der er noget at udsætte på pladsen. Han forklarer, at faciliteterne bliver rengjort og vedligeholdt, og at der er opsyn med pladsen i det omfang, det lader sig gøre med det budget, der er.
 
Men hvordan forholder det sig på toldpladsen i denne tid med coronavirus? Er der ændrede retningslinjer for at undgå at sprede smitten på et sted, hvor toiletter og hvilerum bruges af så mange fra flere forskellige steder i Europa?
 
»Vi agerer ikke sundhedsmyndigheder ude på pladsen. Mig bekendt er der ikke ændret på noget derude, men der kan være tiltag, jeg ikke er bekendt med. Det springende punkt er, at de udenlandske biler og chauffører, der bruger pladsen her i coronatiden, har et mål i Danmark, og vi må stole på, at de vognmænd, der har chauffører til at køre her, har sat dem ind i, hvordan de skal forholde sig i de her tider,« siger Thomas Andresen.
 
Der er to toiletter på pladsen til brug for omkring 200 chauffører over en weekend, hvis pladsen er fyldt op. Det bliver fortalt fra danske chauffører, at det er uhumsk og flyder med affald. Er der ikke et eller andet, der peger i retning af, at der skal gøres noget andet, end det kommunen gør nu?
 
»Jeg er ikke bekendt med uhygiejniske forhold derude, så jeg kan ikke genkende det billede, du tegner. Hvis der er danske chauffører og vognmænd, der konstaterer ulovligheder eller andet, der skal ses på, så vil jeg opfordre dem til, at de kontakter kommunen eller politiet. Og det med at der kun er to toiletter, tror jeg ikke passer.«
 
Hvor mange toiletter er der?
 
»Der er en række toiletter. Jeg kan ikke huske, hvor mange.«
 
Når du hører, at en dansk chauffør fortæller følgende: ”Jeg ser gerne, at der bliver gjort noget. De sidder der hver evig eneste weekend og æder, drikker, pisser og skider over det hele. Pladsen ligner, jeg ved ikke hvad, og der bliver nærmest lavet hovedreparationer på bilerne, og olie og andet affald flyder over det hele. Pladsen er total sundhedsskadelig at færdes på,” hvad tænker du så?
 
»Vi har haft meget fokus på området derude, men nu skal vi jo ikke gøre de udenlandske chauffører til andenrangsmennesker og beskylde dem for alt muligt. Der er blevet bygget chaufførhoteller, og det har haft en betydning i positiv retning. Når der er udenlandske chauffører, der parkerer derude, er det jo ensbetydende med, at der er danske firmaer, der rekvirerer dem, og det betyder, at der bliver produceret noget, hvilket betyder arbejdspladser. Vi stiller det areal til rådighed, fordi vi er et af Europas største transportområder. Jeg så da gerne, at staten ville hjælpe os med økonomisk støtte til pladsen, men den er betalt af kommunen.«  
 
Lastbil Magasinet har kontaktet formanden for Miljø- og Teknikudvalget i Aabenraa Kommune, Arne Leyh Petersen (DF), men det har ikke været muligt at få en kommentar fra ham.
 
 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062