23948sdkhjf

Trafik ved Vejle overhaler spådom

Trafikken på Vejle Fjord-broen fortsætter med at stige, og antallet af biler voksede de første to måneder af 2018 med ca. fem pct. i forhold til samme periode sidste år. På hverdagsdøgn passeres broen nu af mere end 96.000 køretøjer, og dermed har flaskehalsen over Vejle Fjord allerede nu overhalet den trafik, Transportministeriet tilbage i 2013 forventede i år 2030.

Udviklingen betyder også, at trafikken kører stærkt mod grænsen for kritisk trængsel, og det vil give endnu flere problemer med hyppige trafiknedbrud og nedsat hastighed. Det påpeger man hos Hærvejskomitiéen, der arbejder for en parallelmotorvej  ned gennem Jylland.

»Det er en meget alvorlig situation, for tallene er hverken dystre forudsigelser eller anden fremtidsmusik – det er hverdagens virkelighed for alle trafikanter på broen,« siger formanden for Hærvejskomitéen, Poul Andersen, der også er socialdemokratisk medlem af Regionsrådet i Region Syddanmark og tidligere trafikordfører i Folketinget.

De nye tal er opgjort pr. 1. marts og hentet fra Vejdirektoratets egne trafiktællinger. Væksten på Vejle Fjord Broen følges med stigende trafik langs E45 i hele Østjylland, og derfor er der også igangsat en proces med udvidelser på E45. Men det kan langtfra stå alene.

»Udvidelse af Vejle Fjord Broen er ikke en realistisk mulighed, og der er brug for en langsigtet løsning for hele Jyllandskorridoren med en ny midtjysk parallelmotorvej. Både af hensyn til eksporten, pendlerne samt mobilitet og udvikling i hele Vestdanmark," påpeger Poul Andersen.

»Derfor er det afgørende, at vi nu kommer videre med processen og en politisk aftale om forundersøgelser af den nordlige etape samt den vigtige Tværforbindelse til Trekantområdet.«

Hærvejskomitéen afholdt mandag sin generalforsamling i Billund Airport, der bl.a. havde besøg af transportminister Ole Birk Olesen (LA), Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og Vejdirektoratets projektleder Leif Hald Pedersen.

»Nu er det vejenes tur til at få del i de store investeringer. Råderummet og pengene er der efter 2020 til de projekter, der er fornuftige – herunder en ny midtjysk motorvej,« sagde transportminister Ole Birk Olesen bl.a. i sit indlæg.

Lige nu er Vejdirektoratet i gang med forundersøgelser og VVM-undersøgelse af den sydlige etape fra Give til Haderslev. Vejdirektoratet har beregnet, at det vil koste samfundet 7,5 mia. kr., hvis etablering af parallelmotorvejen først går i gang i 2030 fremfor i 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172