23948sdkhjf

32 meter vogntog er på vej

Modultransporter på op til 32 meter kan måske snart rulle ud på danske veje. I hvert fald bliver konceptet for øjeblikket gransket Færdselsstyrelsen, og i de seneste år har det været afprøvet i flere teststudier for at samle erfaringer med ordningen.

Den tyske trailerfabrik Schmitz Cargobull har også været involveret i et forsøg med det såkaldte EcoDuo-koncept og har erklæret sig som fortaler for introducere de lange vogntog over en bred front på europæiske veje.

Som udgangspunkt er EcoDuo-systemet faktisk en mere simpel udgave af de modulvogntog, vi kender herhjemme. Vogntogskombinationen består af en almindelig sættevognstrækker, samt to sættevogne i standard-længden 13,60 meter. De to sættevogne sættes sammen ved hjælp af en dolly. Schmitz Cargobull har for nylig bl.a. været involveret i forsøg udført i Spanien.

Totalvægten for trækkeren og den forreste trailer er 40 ton, som vi kender det fra europæiske veje. Den tilladte vægt for den anden trailer kan variere afhængig af forholdene, herunder ikke mindst den lokale lovgivning.

Simpelt setup

Under forsøget i Spanien blev der kørt med 70 tons totalvægt fordelt med 40 ton på den første trailer og 30 ton på den bageste trailer. Med udgangspunkt i visse skandinaviske lande kan man dog opnå op til 36 ton ekstra vægt på den anden sættevogn og dermed en samlet vogntogsvægt på op til 76 ton.

En indlysende fordel ved EcoDuo-konceptet er, at det netop er baseret på to gængse standardtrailere og en trækker – i modsætning til fx det danske modulvogntog-forsøg, som har forskellige kombinationsmuligheder, og hvor de forskellige enheder ikke er ens og har forskellig længde. Med en EcoDuo-kombination bliver det nemmere at splitte et vogntog op og sætte det sammen igen med andre enheder. Det kræver heller ikke store investeringer i nyt materiel, da de trækkere og sættevogne, der skal bruges, i forvejen findes på markedet og kører i almindelig trailerkombination med en trækker og en enkelt trailer.

»For øjeblikket er denne trailer-kombination kun tilladt visse steder i Skandinavien. Men på længere sigt betragter vi EcoDuo som en miljøvenlig og økonomisk effektiv transportløsning for hele Europa,« siger Andreas Schmitz, topchef i Schmitz Cargobull-koncernen.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125