23948sdkhjf

32 tons XL-godkendt gardinsættevogn til Rødkærsbro

GP Transport i Rødkærsbro blev den første transportvirksomhed i Danmark, der fik leveret en 4-akslet gardinsættevogn med 32 tons XL-godkendelse. Gardinsættevognen er af typen Pacton TBD 454, der takket være XL-godkendelsen kan køre med op til 32 tons gods uden yderligere lastsikring. Traileren er desuden udrustet med truckbeslag til transport af en medbringertruck.

»Vi kører meget med bigbags og paller med bl.a. træpiller, foderstoffer og gødning, og med 10-15 daglige lossesteder er det vigtigt, at vi kan komme hurtigt til godset med vores medbringertruck ude hos kunderne,« fortæller vognmand Gert Poulsen.

»Ved 56 tons vogntogsvægt passer de 32 tons nyttelast f.eks. med 33 paller træpiller på hver 950 kg. Vi læsser kun ind og ud af venstre side, og med det smarte, todelte hurtig-opluk på Pacton-traileren sparer vi meget tid i forhold til traditionelle lukkebeslag på gardinet og traditionel båndsurring af læsset,« fastslår Gert Poulsen.

Eneste på markedet til 32 tons

 

For at opnå XL-godkendelse skal traileren have særlig forstærket forsmæk, gardiner og bagdøre.

»Pacton-traileren er så vidt jeg ved den eneste på markedet med XL-godkendelse til 32 tons. Konkurrenterne kan kun klare 27 tons selv på 4-akslede trailere. Gert Poulsens nye trailer har fire flytbare sidestolper i hver side, og det er med til at give ekstra styrke,« forklarer Henrik Korsdal, der er officiel importør af de hollandske Pacton-trailere i Danmark og Norge.

»Vi har trukket på alle Pactons specifikationsmuligheder. Det gælder bl.a. hurtig-oplukket, hvor chaufføren ved hjælp af et par håndtag kan udløse samtlige lukkebeslag på gardinet i venstre side, og det gælder det manuelt hævbare tag i venstre side. Vi har vist opnået et ganske vellykket resultat,« konstaterer Henrik Korsdal.

Blandt de mest innovative detaljer på den højt-specificerede trailer er også Tridec mekanisk tvangsstyring af den bageste aksel, løft af den forreste aksel ved hjælp af en kontakt i førerhuset samt manuelt løft på de to midterste aksler på traileren, der kører på 4 stk. 9-tons BPW-aksler med tromlebremser.

Samtlige lygter er af strømbesparende LED-type med lang levetid, og traileren er metalliseret inden lakering. Det gælder både fælge, chassis, kofanger samt opbygning, hvor sidstnævnte er lakeret i original Scania metalfarve. Gert Poulsens nye Pacton-trailer er desuden udrustet med Beka Max centralsmøring af akslerne samt Danbox værktøjskasse bygget efter mål.

Roof Safety Airbag forhindrer is på taget

 

Og apropos den kommende vinterperiode har Gert Poulsen også valgt at få monteret det såkaldte Roof Safety Airbag-system, RSAB, der ved hjælp af en lang, oppustelig slange under presenningtaget holder det fri for is og sne ved parkering ved vintertide. Inden parkering pustes Roof Safety Airbag’en op med lastbilens trykluftsystem og presser taget op i en spids, så vand og sne ikke samler sig på taget men løber af, inden det når at fryse fast. Dermed minimeres risikoen for, at der under kørslen falder isklumper af traileren til fare for andre trafikanter.

Selv om traileren er XL-godkendt, og godset derfor ikke nødvendigvis skal surres, har Gert Poulsen for en sikkerheds skyld specificeret den med 2,5 tons surringsøjer for hver 0,5 meter i kantskinnen i begge sider. Dermed er den altid klar til at køre andre typer gods, der kræver traditionel lastsikring med spændbånd.

Selv om Gert Poulsen har fået leveret en meget avanceret gardintrailer, får han ikke glæde af den til hverdag. Han har nemlig valgt at overlade den nye trailer til en undervognmand, der kører fast for ham, mens han selv kører videre med en ældre men velholdt 3-akslet gardintrailer.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125