23948sdkhjf

Dobbelttrailere kan spare 27 procent

Færdselsstyrelsen tygger for øjeblikket på muligheden for at indføre forsøg med de såkaldte ”dobbelttrailer”-vogntog i Danmark – altså modulvogntog, som består af en trækker og to almindelige sættevogne, sammensat ved hjælp af en dolly.

Konceptet er bl.a. kendt fra Sverige, og herhjemme støttes tanken fra en bred front af organisationer, vognmænd og forhandlere af både trailere og lastbiler.

Volvo Trucks betoner vigtigheden af større og længere enheder for at mindske CO2-udledningen fra vejtransporten. Og ifølge den svenske producent er der store besparelser at hente på klimaregnskabet med det meget simple dobbelttrailer-system på 32 meter – også væsentligt mere end fra de allerede velkendte modulvogntog på 25 meter.

- Vi har sparet 16 procent ved at gå fra et klassisk vogntog til et modulvogntog, gennemsnitligt vægtet. Vores postulat er, at der er 27 procent at hente ved at gå på 32 meter vogntog – altså yderligere 11 procent i forhold til de modulvogntog, vi kender i dag, siger Claus G. Jensen, produktchef hos Volvo Danmark.

- Derfor skal det være muligt at køre ægte modulvogntog med to gange 13,6 trailere. Det er vores budskab. Kunne vi få lov at køre med ægte modulvogntog med samme længde på trailerne, hvor man også kan bytte dem, så vil det virkelig påvirke vores CO2-aftryk, siger Claus G. Jensen.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109