23948sdkhjf

Fleksibel glasfiber-trailer til fiske-vognmand

Fisketrailere er en særlig niche, og til den seneste investering i vognparken har Christian Jensen vendt tilbage til Norfrig efter årtiers fravær på markedet

Det gamle Norfrig-navn er så småt begyndt igen at få fodfæste herhjemme, efter at det i 2018 blev relanceret på det danske marked. I dag er det primært navnet, der er dansk, fordi kasserne og trailerne bliver opbygget på en fabrik i sydsvenske Tomelilla.

Men konceptet er langt hen ad vejen det samme, som da der var dansk produktion af glasfiberkasser i Hvam. Her producerede Norfrig-fabrikken frem til årtusindskiftet kølekasser til både danske og udenlandske vognmænd. Fabrikken blev i 2000 opkøbt af den tyske trailergigant Krone, som dog i 2013 valgte at udfase glasfiberprodukterne og lukkede den danske fabrik.

En af de kunder, som med jævne mellemrum handlede hos Norfrig, var vognmand Christian Jensen. Og forleden fik han leveret sit første Norfrig-produkt i et par årtier.

Der er tale om en 3-akslet sættevogn opbygget som klassisk fisketrailer til kørsel med isede fisk. Og som noget lidt specielt er der denne gang tale om en foldedørstrailer.

Nemmere aflæsning

»Vores kørselsmønster har ændret, og det er derfor, vi har brug for det. Hjemme hos os selv og de fleste andre steder bakker vi til en rampe, men når vi kører til København eller Göteborg, er det anderledes,« forklarer Christian Jensen.

Stramme krav til afleveringstider og udfordrende pladsforhold ved aflæsning gør, at foldedøre er vejen frem for en del af de opgaver, som Fiskelogistikgruppen udfører. Derfor har firmaet i dag 4-5 køretøjer med foldedøre ud af den samlede bestand på ca. 30 trailere.

Ellers har firmaet traditionelt sværget til lukkede (og selvsagt lidt billigere) kasser, men de ekstra manøvremuligheder med foldedøre har altså ændret billedet lidt.

Norfrig-fabrikken laver både foldedøre og lukkede kasser – men kun i glasfiber. Hos vognmandsfirmaet i Frederikshavn kører man med trailere i både stål og glasfiber – og kan se fordele ved begge dele.

»Men en af fordelene ved glasfiber er selvfølgelig ved skader. Det er noget mere problematisk at lave en ståltrailer i stand end glasfiber, hvis du får en skade i siden,« konstaterer Christian Jensen.

Opsamler vandet

Den erfarne vognmand afhentede selv sin nye glasfiber-køletrailer i starten af januar i Padborg, hvor den blev færdigopbygget. For leveringen stod Ib Boelslund, som er Norfrigs agent på det danske marked, og som har et livslangt kendskab til glasfiber- og kølekonstruktioner. Ib Boelslund var således selv med til at opbygge Norfrig-fabrikken i Hvam i 1973 og har siden handlet med glasfiber-konstruktioner i regi af såvel Norfrig som selvstændig.

Køletraileren er opbygget stort set køreklar fra den svenske fabrik og har efterfølgende fået monteret en ca. 120 liters rustfri tank til opsamling af fiskevand fra traileren. Det er noget nær standardudstyr i branchen. Via et dræn opsamles fiskevandet i tanken, som så kan tømmes ved lejlighed på et passende sted. At køre rundt og ”sjatdryppe” fiskevand bliver man nemlig ikke populær af.

»Du kommer ikke med færgen i sommerhalvåret, hvis ikke du har vandopsamling på. Det samme, når du kører i Sverige,« siger Christian Jensen, der derfor har det som standard på alle sine trailere.

10 døre og alu-gulv

Traileren har 5+5 foldedøre, som åbnes fra midten, i venstre side, dobbelte bagdøre, 3x9 tons SAF-aksler med skivebremser samt (naturligvis) ATP- og FRC-certifikat. I den modsatte side af foldedørene er væggen forstærket med ekstra plader, da denne side kan have en tendens til at blive udsat for ekstra stød, når godset stables ind fra den anden side – og bliver trykket helt over mod væggen for at udnytte den indvendige 2.495 mm fuldt ud.

Til underlaget inde i kassen er der valgt ”low noise” aluminiumsgulv. Ofte er glasfiberkasserne fra Norfrig ellers ”gennemført” med glasfiber hele vejen, men især med foldedøre vælges ofte den støjsvage aluminiumplade i et stykke.

Til at holde fiskene tilpas kolde er traileren udstyret med et Carrier-køleanlæg af den seneste generation fra 2019 – udstyret med ny kompressor og dieselmotor, som forbedrer brændstofforbruget samt luftfordelingen i kassen, og desuden tilbyder nye mulighed for overvågning og dokumentation for temperaturforholdene i traileren.

Den nye fisketrailer kommer formodentlig til at have sin daglige rute mellem Nordjylland og enten København eller Göteborg.

»I brug er de jo meget ens, de foldedørskasser, vi har. Så om den kommer til at køre den ene eller anden vej er ikke så vigtigt. Men jeg regner da med, at den gerne skulle køre for os i mindst 10 år,« siger Christian Jensen.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157