23948sdkhjf

Flot Norfrig-træk til Vestfyn

Opbygninger fra det ”nye” Norfrig er igen begyndt at rulle ud på de danske veje, og et flot forvogn-hænger-træk til Ejby var blandt de første leveringer

Netop opbygninger fra Norfrig har en særlig plads i dansk transporthistorie, og selvom det for længst er slut med produktion af kølekasser på dansk jord, så lever navnet – og opbygningerne – videre.

»Alle, der har en lille smule historie med dansk transport, kan godt huske Norfrig,« siger Birger Nielsen, direktør i Bruun & Nielsen A/S.

Det vestfynske transportfirma fik for nylig fik Bruun & Nielsen leveret det første forvogn-hænger-træk, som er leveret til det danske marked i den ”nye Norfrig-æra”.

I dag bliver Norfrig-kasserne nemlig produceret på en lille fabrik i Tomelilla, som Lastbil Magasinet besøgte sidste sommer (læs LM nr. 8, 2018). Selvom produktionen nu er svensk, så er ”opskriften” stort set den samme som i de gode, gamle dage i Hvam, da Norfrig havde sin storhedstid og dominerede det danske marked for kølekasser. Og importen til Danmark varetages af Ib Boelslund, som var med til at grundlægge Norfrig-fabrikken i Hvam i starten af 1970’erne.

Tåler tryk bedre

Det nye træk til Bruun & Nielsen er en klassisk forvogn/hænger-kombination opbygget på en Scania R450 6x2 efterfulgt af en 2-akslet påhængsvogn leveret af HFR i Aabenraa.

Opbygningen er lavet hos Norfrig i Tomelilla og består af to lukkede glasfiberkasser. Bruun & Nielsen har i mange år sværget til netop dette materiale til deres køretøjet, som stort set alle er opbygget til temperaturfølsomme transporter.

»Hvis en gren rammer en af vores kasser, når vi kører ned ad en allé eller bakker ind i en gård eller lignende, så bliver kassen stort set ikke medtaget af det overhovedet. På en panelkasse kan man se sporet på kassen lige med det samme,« forklarer Birger Nielsen om én af de overvejelser, der ligger bag valget af glasfiber.

»Hvis grenen er tyk nok, kan den selvfølgelig risikere at gå igennem glasfiberkassen, men den er langt stærkere til at absorbere de der småting.«

Glasfiber-laminatet udvendigt gør, at kassen kan tåle tryk indad, og samtidig er den indfarvning, kassen har, omkring fem gange så tyk som en lakering. Dermed kan kassen bedre tage imod ridser uden at blive grim.

Bruun & Nielsen har trodset tidens tendens ved at investere i et forvogn/hænger-træk, som alt andet lige er en noget større investering end et trækker/trailer-vogntog. Ud af firmaets 60 trækkende enheder er der 9 forvogne.

»I gamle dage kørte alle jo forvogn-hænger, i dag kører alle trækker-trailer, fordi det er meget mere fleksibelt – og det er det jo også. Men grunden til, at vi stadig vælger at købe forvogn-hænger eller forvogn-kærre, hænger sammen med, at vi kører meget København, hvor vi skal ind i baggårde og den slags. Så kan vi fylde en forvogn-hænger og køre derover og stille hængeren et sted og så køre ind og læsse af med forvognen,« forklarer Birger Nielsen.

Genbrug er godt

Hos Bruun & Nielsen har man i mange år ”genbrugt” kasserne, når man har købt nye chassiser, ved at renovere og male kasserne og sætte nye lifte på. Denne gang var det dog blevet tid til et komplet nyt vogntog.

»Vi var så at sige ved at løbe tør for kasser, for de gamle var blevet for dårlige til at sætte på nye chassiser. Men kunsten er, at når man køber en ny kasse, så skal den kunne køre på tre chassiser, som typisk kører 4-5 år. Så vil kasserne og anhængerne typisk blive 14-15 år, medmindre der sker et eller andet specielt undervejs. Det kræver, at opbygningen er kvalitet, og det er der ingen tvivl om, at det her er,« siger Birger Nielsen.

Ejby-firmaet får typisk også sandblæst og malet underrammen på kasserne, ligesom rammen er lakeret og galvaniseret på det nye vogntog, så opbygningen kan holde så mange år som muligt. Bagenden er desuden ”logistikforstærket”, da den naturligt bliver mere belastet end forenden i det daglige arbejde.

Gennemført træk

Hele vogntoget er bestilt komplet hos Norfrig-fabrikken, som har rekvireret chassiset fra Scania, og efter kundens ønske om et dansk hængerchassis blev det bestilt hos HFR i Aabenraa.

»Det blev også et rigtigt fint chassis på den anhænger, det er helt sikkert. Og så er det gennemført og meget standardiseret, så hvis man har et uheld, har de modulet til det,« forklarer Birger Nielsen.

»Vi kan se, at hele trækket er gennemført og gjort færdig. Der er ingen samlinger eller noget, hvor man kan kigge ind, så det ser rigtig fint ud. Finishen betyder meget, og de ved godt, hvad de laver.«

Som en svensk specialitet er der på siden af anhængeren monteret en batteristation, som styrer lys, lift, hydraulik og fjernbetjening mv.

»Vi har altid batteri på til liften, så den kører uafhængigt af lastbilen. Fx er vi engang imellem nødt til at læsse om, så man er nødt til at bakke til anhængeren, og så kan man ikke lukke liften op, hvis ikke der er strøm til den,« forklarer Birger Nielsen.

Batteristationen sidder i en lukket kasse, så den heller ikke kan afgive syre eller dampe, og skulle der være bøvl med at starte lastbilen en kold vintermorgen, så kan man også trække strøm fra batteriet på hængeren.

Vogntoget er desuden pænt bygget op med bl.a. værktøjskasse, skørter, luftforskydelig trækstang mm. – alt i alt et rigtig pænt træk. Det er desuden den første Bruun & Nielsen-bil med nyt design som følge af, at Ejby-firmaet i slutningen af 2018 blev overtaget af Poul Schou A/S i Odense. Det er nu tydeliggjort ved det store, karakteristiske ”O” på siden af førerhuset.

Uden foldedøre

Norfrig-fabrikken i Tomelilla har foldedøre som sit speciale. 60-65% af produktionen er med foldedøre, men hos Bruun & Nielsen er der kun en håndfuld biler med foldedøre.

»Vi får ikke flere biler med foldedøre, for vi bruger det ikke til det, vi kører,« siger Birger Nielsen.

Det skyldes ikke mindst sikkerhedshensyn. Tyverier ved på- og aflæsninger er et velkendt problem i transportbranchen, og så er en lukket kasse en mere sikker løsning, når man dagligt har mange stop ved terminaler og supermarkeder. Som en stor del af Bruun & Nielsens vognpark skal det nye vogntog køre fast for Rema 1000.

Bruun & Nielsen har haft Norfrig-opbygninger tidligere – fra det ”gamle” Norfrig, der blev overtaget af Krone i 2000. Siden har både Krone og spanske SOR været blandt leverandørerne af glasfiberopbygningerne til Ejby, men det er ikke usandsynligt, at Norfrig igen kommer til at fylde mere i vognparken. Hvis ellers den lille svenske fabrik kan følge med efterspørgslen.

»Alle med en vis alder i branchen husker Norfrig, som var meget fleksible til at lave specielle løsninger. Og sådan er det jo stadigvæk med det nye Norfrig, som langt hen ad vejen laver de samme kasser som dengang. Og fordelen ved sådan en lille fabrik er jo, at man kan få det lavet fuldstændig, som man vil have det,« siger Birger Nielsen.

Historien om Norfrig:

1968: De første kølekasser produceres i Viborg af firmaet Frigor, som lavede dybfrysere.

1973: Ny fabrik i Hvam overtager produktionen af kølekasser – nu under navnet Norfrig

2000: Krone overtager fabrikken i Hvam og fortsætter produktionen af glasfiberkasser

2013: Krone lukker fabrikken i Hvam og sælger inventaret til Dubai

I dag produceres Norfrig-kasser af selskabet Norfrig Sverige AB, en del af Inducore-koncernen. Det sker i Tomelilla i det sydøstlige Sverige på en lille fabrik, som tidligere samarbejdede med fabrikken i Hvam. Tomelilla-fabrikken har pt. en kapacitet på knap 200 kasser om året.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142