23948sdkhjf

Når en standardtrailer ikke er nok

Agersted Vognmandsforretning midtvejs mellem Aalborg og Frederikshavn er en alsidig virksomhed med mange forskellige typer transportopgaver. Det stiller krav om en alsidig vognpark, og den blev for nylig suppleret med en ny Pacton gardintrailer, der kan en hel del mere end en tilsvarende standardtrailer.

Pacton’en med typebetegnelsen SXD 458 har bl.a. evnen til at modstå meget høj punktbelastning, hvilket der er god brug for, når Agersted Vognmandsforretning bl.a. transporterer maskindele på 33-34 tons.

»Nogle af de maskindele, vi jævnligt transporterer, er både meget tunge og meget kompakte men alligevel temmelig omfangsrige. Derfor skulle traileren være nedbygget, så vi kunne få nok indvendig læssehøjde,« fortæller Per Nyrup fra Agersted Vognmandsforretning.

Pacton’en er udrustet med 4 stk. 10-tons aksler samt 18-tons kongebolt, hvilket giver en teknisk totalvægt på 58 tons. Egenvægten ligger på ca. 10,5 tons alt inkl., så det giver under normale omstændigheder en max. nyttelast på ca. 36,5 tons bag en 3-akslet trækker. Er der behov for højere vægt, må der særtilladelse til, men det er Pacton’en også bygget til.

»Det er ikke den billigste trailer, vi har investeret i. Men vi er afhængige af vores materiel for at kunne yde en god service til vores kunder. Det, man sparer ved at købe for billigt, forsvinder lynhurtigt, hvis man - helt bogstaveligt - ikke kan levere varen. Og med en investeringshorisont på måske 8 år er merprisen for Pacton’en mere end givet godt ud, Siger Per Nyrup.

Den nye Pacton indgår fremover i vognpark på 17 trækkende enheder og ca. 30 andre trailere, så den får nok at se til.

Ud over specialtransport, som den nye Pacton primært skal anvendes til, beskæftiger Agersted Vognmandsforretning sig med stort set alle typer transport.

»Sten, grus, gylle, affaldscontainere, døde dyr, stykgods, træemballage, maskindele, betonelementer …, hvis det kan transporteres, kører vi med det,« lover Per Nyrup.

Den nye trailer er leveret af dansk Pacton-importør Korsdal Trailer i Ans v/Henrik Korsdal.

Fakta om Agersted Vognmandsforretnings nye Pacton SXD 458:

  • 4-akslet nedbygget trailer med 18 tons kongebolt og 4x10 tons tvillingmonterede BPW-aksler
  • 4,48 meter repos, 9,15 meter nedbygget lad med 0,9 meter gulvhøjde og ca. 3,1 meter indv. læssehøjde
  • 3. og 4. aksel medstyrende, 1. og 3. aksel løftbare med kontakt på trailer - autolower
  • WABCO 2S/2M EBS E- og ABS-bremsesystem, RSS (Roll-over Stability Support), fjederbremse på 2 aksler
  • Alle bag-, nummerplade-, markerings- og arbejdslygter af LED-type
  • Vognbund opbygget i stål med omegaprofil, 28 mm hårdttræ, 18 stk. 8 tons NB-surringer i kantskinne samt 3 stk. 8 tons NB-surringer udvendigt på hovedvanger på den nedbyggede del i begge sider
  • Opbygning TÜV XL12642-godkendt til 32 tons med gardinsider med rustfri overcenterlukning og opstrammere for og bag, 2 stk. sidestolper på repos og 2 stk. pr. side på nedbygget del, alu-brædder
  • Forsmæk i finér med indvendig stålforstærkning, alu-bagdøre i fuld højde med 2 stanglukninger pr. dør
  • Forbredning af bagende i begge sider til max. 750 mm inkl. forbredningsskilte med holdere og blitzlys, hævetag i venstre side med manuelt hydraulisk løft
  • Dertil kommer Jost Modul heavy-duty støtteben, centralsmøring, værktøjskasser i rustfrit stål, strømagasin med presenningoverdækning, færgeringe bag mm.
  • Leveret af aut. dansk Pacton-importør Korsdal Trailer i Ans v. Henrik Korsdal.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094