23948sdkhjf

Pilotprojekt minimerer modstanden

Fødevareproducenten Vion har i samarbejde med Mercedes-Benz, Schmitz Cargobull og det tyske firma Betterflow fået opbygget et vogntog med nye standarder for aerodynamik. Det skal være med til at indfri Vions målsætning om at reducere kødtransporternes CO2-udledning med otte procent.

Pilotprojektet involverer ud over de to kendte lastbil- og trailerfabrikker også firmaet Betterflow fra Aachen, som er specialiseret i udvikling af aerodynamisk design, og pilotprojektets vogntoget er det foreløbig første af formentlig flere.

Forrest kører en Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2 af den nyeste generation med bl.a. MirrorCam og andre løsninger til at reducere vindmodstanden. Men på moderne vogntog er det ikke mindst mellemrummet mellem trækker og trailer, der er en udfordring i forhold til luftstrømmen. Mere end en tredjedel af den mekaniske energi bruges til at overvinde denne modstand alene under kørslen.

Tre ekstra komponenter

Betterflows ”aerodynamiske pakke” på køletraileren giver særlig mening til lange transporter. Formen på traileren er optimeret og har været igennem mere end 4 mio. testkilometer for at måle besparelserne under virkelige forhold. Desuden har firmaets ingeniører eftermonteret tre komponenter på traileren:

Ekstra paneler under bunden (LowFLOW)

En trailer-frontspoiler (HighFLOW)

Bagende-vinger (RearFLOW), som automatisk folder sig ud ved hastigheder over 60 km/t – og lukker sig igen ved lave hastigheder.

- Optimeringerne i luftmodstanden blev certificeret i 2019 efter test på Dekras testbane, og de kan derfor integreres i EU’s Vecto-program, som fastslår CO2-udledningen fra erhvervskøretøjer. Vores komponenter er typegodkendt og kan bruges over hele Europa, og de kan også eftermonteres som selvstændige enheder, forklarer Betterflows adm. direktør, Dirk Sieprath.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14