23948sdkhjf

Schmitz sænker taget – i den ene ende

Schmitz lancerer nye bæredygtige trailerserier, der kan justeres i højden på helt nye måder – til gavn for vindmodstanden og forbruget

”Rethinking sustainability” (gentænkning af bæredygtighed). Sådan lyder mottoet for Schmitz Cargobulls nye EcoGeneration-koncept.

Det er et bæredygtigt trailerkoncept i tre versioner, EcoFix, EcoFlex og EcoVarios. Målet er at bidrage til yderligere brændstofbesparelser på Schmitz Cargobulls køretøjer og dermed være med til at nedbringe CO2-udledningen i vejtransporten.

Schmitz har udviklet en aerodynamisk udgave S.CS-gardintraileren, som reducerer forbruget med op til 5%.

Den bageste sektion af trailerloftet kan sænkes og giver dermed en aerodynamisk form, som reducerer vindmodstanden. Det kan let hæves igen, hvis traileren skal læsses i fuld højde. Konceptet giver ifølge Schmitz potentielt store besparelser uden ekstra udgifter, især når man kører tunge læs – og uden drastiske ændringer på trailerens funktionalitet og ydeevne. Samtidig skal der ikke påbygges ekstra komponenter, som ofte kan være dyre og let gå i stykker.

Tre varianter

Schmitz Cargobull tilbyder tre varianter af EcoGeneration-konceptet:

EcoFix-traileren er til transport af liggende, flat og tungt gods, såsom fx stål eller papirruller. Fronthøjden på traileren er fire meter, og den er sænket i bagenden med lavere vægt og bedre aerodynamik til følge.

EcoFlex-traileren kan også sænkes i bagenden – eller være i ”normal” form, alt efter behov. I maksimale dimensioner har EcoFlex en højde på fire meter både for og bag, men loftet i bagenden kan sænkes, når der ikke er læsset helt op. Den specialudviklede presenning tilpasser sig automatisk til at passe til trailerens højde, og det gør det muligt altid at køre så aerodynamisk som muligt, selvom traileren kører blandede transporter med forskellige læs.

Den tredje variant, EcoVarios, er udviklet til transporter af stort gods og til når der fx stables tre pallebure. Både for- og bagenden på traileren kan justeres i højden, og der er mulighed for en indvendig højde på op til tre meter (udvendig fire meter). Når der ikke er brug for den maksimale indvendige højde, kan man spare brændstof ved at sænke traileren.

Kendt teknologi

Højden på EcoFlex- og EcoVarios-trailerne kan hurtigt ændres på samme måde, som man allerede kender fra Schmitz Cargobulls Varios-serie. Taget hæves manuelt ved hjælp af en hydro-pneumatisk pumpe, mens højden justeres via støttebenene. Én person kan gøre arbejdet alene, og processen tager ifølge Schmitz ca. 10 minutter, herunder også tilpasning af presenningen til de nye mål. Og hvis dette gøres under på- eller aflæsning, bliver den dyrebare arbejdstid ikke spildt.

Afhængig af den specifikke transportopgave kan Eco-opbygningen udstyres med standard-gardiner eller Power Curtain-gardiner. Power Curtain-løsningen kræver ingen lameller, og det bidrager til yderligere vægtreduktion og sparer tid.

Eco-varianterne bygger på det samme fundament som de øvrige Schmitz-serier, der er baseret på et modulsystem – og har dermed samme garantier og tilpasningsmuligheder som de kendte modelserier fra den tyske trailerfabrik. Schmitz Cargobulls telematik-løsning TrailerConnect er også standard på EcoGeneration-serierne. EcoGeneration-trailerne er desuden egnede til både bag- og sidelæsning, ligesom lastsikring og andre daglige funktioner kan udføres som normalt.

De første eksemplarer af de nye aerodynamiske trailerserier er allerede produceret og indsat i flådetest hos et tysk transportfirma. EcoGeneration forventes at gå i serieproduktion i andet kvartal af 2021.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141