23948sdkhjf

Schmitz ser lys i mørket

Traileråret 2019/20 var præget af et marked i langsom bedring – inden der kom en corona-pandemi på tværs.

Nogenlunde sådan opsummerer Europas førende trailerproducent, Schmitz Cargobull, det forgangne regnskabsår 2019/20, hvor Schmitz producerede 46.124 køretøjer og opnåede en omsætning på 1,87 mia. euro. Schmitz’ regnskabsår løber fra 1. april til 31. marts.

»Uheldigvis fortsatte nedgangen i efterspørgslen, som vi har oplevet siden midten af 2018,« udtaler adm. direktør Andreas Schmitz.

»Den beskedne bedring i markedet i starten af 2020 blev forpurret af coronavirussen. Alligevel har vi formået at gennemføre de nødvendige tilpasninger i organisationen uden at skære ned på vores faste stab,« fortæller Andreas Schmitz.

Med en gennemsnitlig markedsandel på ca. 25% er Schmitz stadig det førende trailermærke i Europa.

»Trods en tilbagegang i producerede enheder på 27,4%, så var faldet i omsætningen på 18,4% mindre alvorligt end året før,« konstaterer Schmitz-topchefen.

Efterspørgslen i segmenterne for bokstrailere og tiptrailere faldt mindre, end man så i det voldsomt konkurrenceprægede marked for gardintrailere.

Corona-pandemien er langt fra overstået – og derfor er det også meget vanskeligt at spå om fremtiden, endsige om udsigterne for det regnskabsår, som vi allerede er gået ind i.

»Efter et skarpt dyk i marts er efterspørgslen kommet tilbage hurtigere, end vi oprindeligt forventede,« fortæller Andreas Schmitz.

Udviklingen omkring Covid-19-situationen vil i høj grad afgøre, hvordan traileråret 2020/21 vil se ud. Schmitz har selv forudset en samlet produktion på mellem 30.000 og 50.000 køretøjer, samt en omsætning på mellem 1,2 og 2,0 mia. euro – altså et meget bredt spænd, der afspejler den enorme usikkerhed, som corona-pandemien kaster over trailermarkedet.

Nyheder og store mål

Afmatning og global virus til trods, så har udviklingen ikke stået stille hos den tyske trailerfabrik, som for nylig har lanceret yderligere opdateringer af produktprogrammet, og ikke mindst på den digitale serviceside.

»Som et led i vores ”100% Smart-strategi” har vi udstyret alle S.KO Cool Smart-trailere med TrailerConnect-telematiksystemet som standardudstyr,« siger Andreas Schmitz.

Denne strategi er i 2020 fortsat ved at gøre telematiksystemet til standard på gardin- og bokstrailere. Dermed kan Schmitz’ bevare det suveræne overblik over deres data hele vejen gennem transportkæden.

Denne simple struktur viste sig særligt effektiv i begyndelsen af corona-krisen, da nedlukningen af de europæiske samfund midlertidigt forstyrrede forsyningskæderne i en række sektorer og lande.

»Som konsekvens var vi som eneste trailerproducent i stand til at sikre en kontinuerlig forsyning af materialer til vores fabrikker og opretholde vores evne til at levere til vores kunder,« siger Andreas Schmitz.

På mellemlangt sigt forfølger Schmitz Cargobull fortsat deres ambitiøse målsætninger i den officielle 2025-strategiplan.

»Det betyder mere specifikt, at vi skal være verdens førende producent af gardintrailere og køletrailer, samt europæisk markedsleder for trailere generelt, samt opnå en årlig omsætning på mere end 2,5 mia. euro,« fastslår Andreas Schmitz.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236