23948sdkhjf

Spanske trailere til hård kørsel

Når man kører stål-elementer året rundt i et vådt og omskifteligt nordisk klima, så skal materiellet kunne klare lidt af hvert. En spansk trailerfabrik virker på den baggrund ikke som det oplagte valg – men via tillid, tålmodighed og konstruktiv dialog har Dansk Overflade Teknik A/S fået et godt samarbejde op at køre med Leci Trailers med hovedsæde i Zaragoza i det nordøstlige Spanien.

Dansk Overflade Teknik (DOT) er specialiseret i overfladebehandling og korrisionsbeskyttelse af stål og jern, og med seks afdelinger i Danmark og to i Sverige er der hver dag masser af interne transporter, som kræver en velvoksen flåde af materiel. Trailerparken består i dag af 140 enheder, og det sidste dusin år har DOT kørt med Leci-trailere – med forhandleren Ejner Hessel som vigtig mellemmand.

»Vi har igennem tiden kørt med det, som Hessel har handlet med. Og så længe de kan være med på prisen og står inde for det produkt, de leverer, så er vi trygge ved det,« forklarer Leon Eggertsen, logistikchef hos DOT.

Udviklet gennem årene

Ejner Hessel begyndte at forhandle Leci i 2008, og igennem årene har den spanske trailerfabrik faktisk udviklet produktprogrammet for at imødekomme behovet, når man kører i det nordlige klima. Leci er markedsleder i Spanien, men det var nyt for fabrikken at levere til Norden, da den danske forhandling blev optaget i 2008.

»Jeg tror, vi var pilotfirma på det projekt dér. Sådan følte vi det i hvert fald,« siger Leon Eggertsen tørt.

»Det var ikke så godt i starten, men det er blevet meget bedre. De er begyndt at galvanisere trailerne, for det gjorde de ikke i starten. Der er jo stor forskel på at køre med noget i Spanien og så herhjemme i vores fugtighed,« konstaterer han.

Hos Ejner Hessel har salgsassistent Flemming Jepsen haft kontakt med Leci-fabrikken og igennem årene været med til at udvikle den spanske fabriks produkter i en retning, der er mere målrettet nordiske forhold. Ud over rustbehandling har det fx også handlet om kæpstokkesystemer og beskyttelse af ledningsnettet, som typisk ikke er noget, man dyrker, når trailerne blot skal rulle under solens blide stråler sydpå.

»Vi har haft en række møder igennem årene, og de har været meget lydhøre og gerne villet lære og udvikle sig for at komme ind på vores markeder heroppe. Så det har været en meget positiv og konstruktiv dialog, vi har haft,« siger Flemming Jepsen.

Standard og special

Lecis fabrik kan producere op til 34 enheder om dagen, og heraf er omkring halvdelen standardvarer, mens den anden halvdel er specialopgaver på individuel bestilling. Ejner Hessel aftager typisk 60-70 enheder om året til det danske marked.

Forleden fik DOT leveret 12 nye trailere ud af en konkret ordre på 23 stk. nye Leci-trailere. Det drejede sig om 2- og 3-akslede nedbyggede trailere med og uden presenning, samt 2- og 3-akslede ”ligeud”-trailere med og uden presenning. Af den samlede ordre er 9 presenningstrailere og 14 åbne.

De åbne trailere er opbygget med forstærkede forvægge, 45 kæpstokkehuller, huller op ad forvæggen til ekstra forstærkning og 40 stk. 2 tons bindekroge.

Presenningstrailerne er udstyret med 34 kæpstokkehuller, 26 stk. 2 tons bindekroge, 2 tons Multilock-skinne i højre/venstre side og skydetag til at åbne for og bag.

Alle trailerne har galvaniseret chassis, forbredningsskilte med LED og blitz, arbejdslys, hårdtræsbund og værktøjskasse.

Kører i hårdt miljø

De nye køretøjer kan forvente at være en del af DOTs flåde i syv år.

»Så synes vi, de har udtjent deres værnepligt hos os. Det er jo et hårdt miljø, de kører i. Vi kører med stål hele tiden,« forklarer Leon Eggertsen.

Igennem årene har DOT derfor også løbende finpudset opbygningen af nye trailere. Sikkerhed og stabilitet er selvsagt et nøgleord under firmaets transporter, der primært foregår i Danmark og Sverige, men også syd for grænsen.

»Vi har efterhånden fået bygget rigtig mange kæpstokke og surringsøjer i, og på de nedbyggede trailere har vi fået lavet en ekstra række huller, så vi kan lave en ekstra forsmæk. Det er specielt til, når vi kører i Tyskland, og med huller i forsmækken kan man sætte nogle kæpstokke for at forstærke den samtidig.«

Desuden bliver de fleste DOT-trailere leveret med ”Bred last”-skilte for altid at være beredt, der er rigeligt med blitz-lamper, og alt lys er LED.

»En del af vores trailere er nedbyggede, og stod det til chaufførerne, skulle de alle sammen være nedbyggede, fordi det er noget nemmere at komme op og ned. Det er bare lidt mere besværligt at læsse på en nedbygget, hvis du skal have noget langt på, så derfor må vi have lidt af begge dele,« forklarer Leon Eggertsen.

Øver sig i 2-akslede

DOT opererer med en samlet trailerflåde på ca. 140 enheder, fordelt på alle afdelinger i både Danmark og Sverige. Den aktuelle levering er et meget typisk udsnit af den samlede trailerparks sammensætning, som dog hele tiden finjusteres.

»Vi har taget lidt flere presenningstrailere ind den her gang i forhold til, hvad vi plejer. Det skyldes bl.a., at vi har en del gods til vores malerafdeling, som kræver, at vi kører på lukket trailer,« siger Leon Eggertsen.

Samtidig har DOT forsøgt at ”slanke” antallet af aksler.

»Vi har taget nogle 2-akslede ind denne gang, hvor vi ellers altid har kørt med 3-akslede trailer. Men vi prøver at se, om vi kan nøjes med to aksler på vores korte trailere. Det kan især være en udfordring, når du kører til Sverige og læsser, men det øver vi os i at få til at fungere i dagligdagen. Det giver jo bare noget mere logistikarbejde og planlægning, som vi må løse,« konstaterer han.

Corona lurer

I alt skulle DOT have haft leveret 30 nye Leci-trailere inden udgangen af året, men leveringerne kommer nok til at strække sig ind i 2021. Det skyldes bl.a. forsigtighed over for corona-situationen, som ellers foreløbig har været nådig ved DOT.

»Det har ikke påvirket os overhovedet. Vi har ikke mærket nogen nedgang indtil videre, men vi er selvfølgelig opmærksomme på situationen. Vi holder møde en gang om ugen for at holde øje med udviklingen, og det er da også derfor, vi har forlænget kontrakten på 10 trailere med et år i stedet for at bestille nye,« forklarer han.

Corona eller ej, så er Leci formentlig også fremadrettet grundlaget for DOTs transporter i ind- og udland.

»Vi har da været ude og spørge andre steder, men vender altid tilbage, for vi synes ikke, vi får den samme service som her hos Hessel, og priserne er måske også noget andet andre steder. Vi har haft et godt samarbejde igennem årene, og ellers havde vi nok heller ikke været sammen så længe,« siger Leon Eggertsen.

Leci Trailers

Leci Trailers har hovedsæde i Zaragoza i det nordøstlige Spanien, hvor produktionen foregår.

Leci er markedsleder på det spanske trailermarked og bl.a. også blandt de førende mærker i Frankrig.

Leci producerer de fleste gængse trailertyper som gardintrailere, bokstrailere, køletrailer, tiptrailere, containerchassiser samt boksopbygninger og specialbestillinger.

Leci Trailer blev grundlagt i 1990.

52% af produktionen fra Lecis spanske fabrik går til eksport

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156