23948sdkhjf

Trailergiganten PNO i Sverige skærper miljøprofilen

Udlejningsfirmaet PNO i Sverige har sat sig det mål at blive grønnest i transportbranchen.

»PNO udlejer ikke kun trailere længere,« siger Antonio Ludvigsson, indkøbschef og miljøansvarlig for PNO i Sverige.

»Vores mål er meget mere end bare et produkt eller en serviceydelse. Vi skal ikke være den bedste virksomhed i branchen, men derimod den bedste virksomhed for Jorden,« lyder parolen fra indkøbs- og miljøchefen.

Startsignalet til revurderingen kom ifølge selskabet, da PNO-gruppens administrerende direktør, Jacob Lee Ørnstrand, gik ud til hele virksomheden og gjorde det klart, at der skulle gøres en ekstra indsats. PNO’s hidtidige miljøpolitik blev nemlig håndteret lidt halvhjertet.

»Med Ørnstrands nye initiativ var der ingen grænser,« siger Antonio Ludvigsson.

Hos Terberg Scandinavia har PNO bestilt to nye eldrevne Terberg terminaltraktorer.

»Vi vil blive de første i Jönköping og Helsingborg med eldrevne traktorer, som derudover oplades med solenergi. Du kan ikke finde en renere maskine i dag,« siger Antonio Ludvigsson.

PNO har allerede fire ældre Terberg-maskiner, der er ved at blive udskiftet. For nylig blev der leveret tre Terberg YT 222, som har trin 4f motorer. PNO får også en RoRo-maskine Terberg RT, som leveres i august i år.

Sidst på året vil leveringen af maskiner med trin 5 motorer, som har et endnu mere raffineret rensningssystem til udstødningsgas, begynde. Forsøg har vist, at den største del af udstødningsemissionen sker, mens traktorerne kører i tomgang, og chaufførerne ikke er til stede. Nu har alle YT-maskiner automatisk slukning efter fem minutters tomgang.

Eldrift efterspørges mere og mere fra alle sider, bekræfter Terberg Scandinavias distriktschef Per Löthner.

»El er fremtiden, og vi ser endnu kun begyndelsen af denne omstilling,« mener Per Löthner.

Terberg kigger på alternative energikilder til terminaltraktorer, dels på brændselsceller og på forskellige batterityper, hvor vi også undersøger forskellige opladningsmetoder, hvor el-vejen kunne være en løsning. Terberg udvikler også autonome, altså selvkørende terminaltraktorer, og har nogle prototyper i drift, som på egen hånd henter og afleverer trailere.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141