23948sdkhjf

Advokat: Transporten er blevet en legeplads for politikere

Det var et nedslående billede af branchen, som vognmand Steen Tofteng i sidste uge tegnede af den danske transportbranches aktuelle status. Men er den bramfri vognmand fra Vallensbæk for pessimistisk i sit syn på tingenes tilstand?

Nej, mener en anden af branchens profilerede aktører og debattører. Der er nemlig god grund til at ringe med alarmklokkerne for dansk transport, mener advokat Jacob Forman fra København med speciale i vejtransport.

»Steen Tofteng har fuldstændig ret. Transportbranchen er blevet en legeplads for politikere, som helt ustraffet kan vise handlekraft og score billige point på at slå ned på branchen og stramme reglerne og sanktionerne. Og omgivelserne har vænnet sig til, at transportbranchen finder sig i det,« siger Jacob Forman til Lastbil Magasinet.

»Jeg ser på branchen helt inde fra motorrummet med de sager og klienter, jeg har. Der er en total mangel på forståelse hos politi, politikere og det øvrige samfund. Ingen bryder sig om lastbiler, og alle er afhængige af lastbiler,« siger han.

Jacob Forman peger på dyreområdet som et oplagt eksempel.

»Vi har en dyretransportbranche, som er i verdensklasse med hensyn til at passe på dyrene. Alligevel er man ved at lukke forretninger på stribe, fordi de dør økonomisk som følge af den måde, området bliver behandlet på.«

Jacob Forman nævner et aktuelt eksempel i, at straffen for tekniske fejl på køretøjet bliver skærpet markant fra årskiftet 2019/20.

»Det minder uhyggeligt meget om skærpelsen af køre-/hviletidsovertrædelserne (i 2006, red.), hvor op mod en tredjedel af chaufførerne forsvandt fra branchen,« siger Jacob Forman.

»Vi har en massiv mangel på chauffører i dag, og det er medvirkende til, at vi nu har en tilstand med en stor mængde østeuropæiske chauffører, der bakker på motorvejsramper og alt muligt andet på de danske veje. Jeg har som sådan ikke noget imod østeuropæere, jeg har selv kørt med en del af dem for år tilbage i Mellemøsten. De er flinke folk. De er bare ikke ret dygtige chauffører,« siger Jacob Forman.

Hvem har ansvaret for, at vi har fået den her situation?

»Først og fremmest branchen selv. Man burde protestere meget mere højlydt.«

Har branchens organisationer gjort deres arbejde godt nok i den henseende?

»Brancheorganisationerne gør det, de kan. Dem vil jeg ikke slå på. De er bundet på hænder og fødder af regler om organisationsansvar og meget andet.«

»Men jeg leder også efter politikere, som kan se det her. Det er så nemt at profilere sig på kritik, men hvad med at profilere sig lidt på forståelse,« opfordrer Jacob Forman.

Ifølge forsvarsadvokaten er det sigende for branchens handlekraft – eller mangel på samme – at den dårlige behandling af branchen i så mange år er sket helt uden større konsekvenser eller aktioner af nogen slags.

»Samfundet skal være lykkelige for, at der er så dårligt sammenhold i branchen. Vi kan jo alle huske dengang, det pludselig kostede over 20 kroner for en pakke gær. Og den var ikke engang økologisk,« siger Jacob Forman med henvisning til ”gærkrisen” fra slut-90’erne, da chauffører strejkede i nogle få dage og skabte panik i de danske supermarkeder.

Skal der en ny gærkrise til?

»Det vil jeg ikke sidde her og gøre mig til dommer over eller komme med opfordringer til. Men der er brug for at sige meget mere fra over for DJØF’er, politikere og andre folk, der søger en øjeblikkelig kendthed ved at slå ned på branchen,« siger Jacob Forman.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068