23948sdkhjf

Tre lokalformænd: - Ja, chaufførmangel er et problem

Der ér et problem med chaufførmangel. Det slår lokalformænd i vognmandsforeninger rundt i hele landet fast.

Hos Østjylllands Vognmandsforening siger formanden, Jørgen Buhl, der holder til i Hasselager, at medlemmerne ikke kan skaffe de chauffører, de skal bruge. Personligt har han fx i foråret solgt en bil fra af samme grund.

- Nej, det kan de ikke. Jeg hører, at vognmændene har problemer med at finde chauffører. Det er svært. Jeg havde en chauffør, der gik på pension i marts måned. Så søgte jeg en ny chauffør og fik en. Men vekommende holdt efter otte dage. En anden kom slet ikke. En anden kørte 14 dage, og så solgte jeg bilen fra i april, siger Jørgen Buhl.

- Folk læser, at vi får bøder. Det skræmmer folk. Og så er der de lange arbejdstider. De unge mennesker kan ikke aflevere børn om morgenen og forvente at hente dem igen, siger Jørgen Buhl, der tilføjer, at hans chauffører kommer hjem ved fyraften og ikke ligger ude.

Jørgen Buhl fortæller, at man i hans forretning, der pt. tæller 17 biler, bruger Facebook og Dekras jobportal, når firmaet forsøger at rekruttere nye chauffører.

- Jeg synes kampagnen Job i Transport (rekrutteringskampagne, red.) gør det godt. Men jeg har ikke den gyldne løsning til, hvad der skal til for at skaffe flere chauffører, siger Jørgen Buhl, der dog peger på ansættelsen af lærlinge.


- Vi er for kræsne

Hos Sjællands Vognmandsforening siger formand René Mitrofanov, der driver R.M. Transport ved Kalundborg, og er formand for DTL Region Øst, at der ikke er rekurtteringsproblemer i hans egen butik, hvor han jævnligt modtager henvendelser fra kandidater. Samtidig er det sjældent, at der er udskiftning på chaufførfronten i hans eget firma. Men sådan er det bestemt ikke hos alle. Nogle kollegaer søger konstant chauffører, fortæller han.

- Vognmændene har det ”problem”, at mange unge chauffører vil hjem hver dag. Så det er noget andet i dag. Chaufførerne vil hjem, men jeg forstår dem godt, siger René Mitrofanov.

Også René Mitrofanov peger på lærlinge som en del af løsningen på chaufførmangel. Men selv har han dem ikke i sit eget firma.

- Der går et år, inden de får hængerkort, og det er for sent for os. Men jeg synes, der er en tendens til at de lidt større vognmænd bliver bedre og bedre til at tage lærlinge. Fx Olaf Jensen er god, og Frede Andersen og Søn i Næstved er også gode til at gøre brug af dem.

Hver anden chauffør herhjemme er i dag over 50 år, og hver femte er over 60 år. Nogle faggrupper bliver omskolet til chauffører, men udfordringen er stadig at få nok unge til at vælge chaufførvejen. René Mitrofanov fortæller, at chaufførerne i hans eget firma da også er fra 50 år og op.

Er I vognmænd ikke bare alt for dårlige til at give uerfarne kræfter chancen?


- Jo, vi er nok for kræsne. Vi vil jo helst have en chauffør, der allerede kan det hele.

- Hvorfor skulle vi

Hos Vognmandslauget siger formanden, oldermand Jørgen Kjeld Jensen, at heller ikke vognmændene i og omkring København kan få alle de chauffører, de har brug for. Og han spår, at vognmænd med kranbiler står med et særligt stort problem.

Jørgen Kjeld Jensen mener, at risikoen for bøder og sanktioner i erhvervet skæmmer potentielle chauffører væk.

- Hvem vil da have et job, hvor man står med det ene ben i spjældet næsten hele tiden. Mange siger, ”hvorfor skal vi dog udsætte os selv for det”, siger Jørgen Kjeld Jensen.

- Vores chauffører og vognmand er på rent dansk kontrolleret i hoved og røv. Der findes ikke noget andet erhverv i Danmark, som er så velkontrolleret. Man kan kun håbe, at myndighederne besinder sig, ellers ser jeg store faresignaler på en meget stor kommende chaufførmangel, lyder det fra oldermanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078